Annons:
Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 5975 ggr
pinku
2012-11-28 04:23

Biodynamiskt jordbruk

Jag köper ofta olika gryner och spannmål, främst till mina djur, och ofta har jag svårt att hitta andra märken än Saltå kvarn. Jag stödjer ogärna Saltå kvarn på grund av de ägs av antroposoferna, som i sin tur driver (enligt mig)… tvivelaktiga frågor. Men har inget annat funnits har jag ändå köpt produkter från Saltå kvarn.

Saltå kvarn har (iaf i mina kretsar) mycket gott rykte. De anses ha väldigt bra produkter, vilket ursäktar deras höga priser. Och de odlar ekologiskt. Men häromdan slog det mig, biodynamiskt? Vad är det? Så jag kollade upp det på wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamisk

Jag har nu läst artikeln, jag vet inte hur många gånger, och jag känner mig ärligt talat helt mind-fucked.

Är det här allmän kunskap? Är det bara jag som inte kände till den här sjuka jordbruksformen?

Kan någon förklara det här för mig? Helst så att det makes sense!

Det känns som att jag måste ha missuppfattat någonting i artikeln.

Annons:
VeVeN
2012-11-28 17:11
#1

Wikiartikeln är en hygglig introduktion till de rätt speciella regler som man skall följa inom biodynamisk odling. Produlter framtagna enligt de biodynamiska reglerna brukar ju marknadsföras som litet allmänt ekologiska.

De mer särpräglade inslagen talas det oftast tyst om, så länge man vändert sig till oförstående utomstående.

Litet kul kan det vara att läsa vad anhängarna själva säger när de vänder sig till de troende

intro: http://www.demeter.net/what-is-demeter

Produktionsstandard (nedladdningsbar PDF):  http://www.demeter.net/node/494#

Maria
2012-11-28 17:59
#2

När jag jobbade i Hälsokostbutik för 100 år sedan så sålde vi mjöler och gryn från Saltå kvarn och vad jag minns mest är att det alltid kom klagomål på att det var kryp i paketen och visst stämde det. Det var ofta det t.om flög insekter ur påsen när man öppnade.

De gånger jag kontaktade företaget så var svaret att det var ett gott tecken för insekter trivs inte i "vanligt" behandlade sädprodukter.Obestämd

Många tror nog att biodynamiskt odlat är ungefär det samma som "bra för miljön" "närodlat" eller ekologiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pinku
2012-11-28 18:22
#3

#1

Jag tittade även på biodynamiska föreningens hemsida, och är mäkta irriterad på deras förklaring på vad biodynamisk odling är. De ger sken av att ge ett svar, men nämner inte hur odlingen går till.

http://www.biodynamisk.se/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=22

#2

Det är just det som stör mig, att många tror att biodynamiskt odlat är samma som ekologiskt.

Visst ska man själv ta reda på vad begreppen betyder, men i det här fallet tycker jag att man skriva på paketen en kort förklaring vad biodynamiskt odlat faktiskt är.

Personligen skulle jag föredra: OBS! Är odlat enligt en form av astrologi där en central punkt är att djurdelar ska grävas ner i jorden.

olaka
2012-11-28 18:56
#4

Hur hanterar hardcoreveganer biodynamiska produkter?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
2012-11-28 19:18
#5

Pinku. Ursäkta migTyst.Här sitter en fågel holk till..Men nu skall jag kolla vad övriga har plitat ner..

_________________________________________________

ja jag fattade då rätt..Hokuspokus.

Biodynamiska det ordet har jag då set lite här o där..O Har tänkt något väldigt tekniskt..'Bara o sätta på sig dumstruten..Skäms

Pinku..Tackar för informationen..Nu vet jag.

Bumbleboo..De behövde då inte betala extra när de fick lite extra matgäster i påsen…Haa.Ja jag säger då det..

Lena.P är jag i verkliga livet.

VeVeN
2012-11-28 19:21
#6

Litet citat hämtade från http://www.demeter.net

The special body of knowledge which is the basis for Biodynamic agriculture, insofar as it extends beyond practical and scientific experience, is derived from Rudolf Steiner’s “Agricultural Course” of 1924 , and the spiritual context of anthroposophy within which this course was held.

The significant difference is that the Biodynamic method attempts to work with the dynamic energies in nature and not solely with its material needs.   One aspect of this is the use of cosmic rhythms, for instance cultivation, sowing and harvesting are scheduled if possible on favourable days.

Spiritual scientific knowledge indicates that components of mineral, plant and animal origin can be metamorphosed by the effects of cosmic/earthly influences during the course of the year, into preparations imbued with forces. When used in the soil, on plants and manures, these preparations contribute to enlivening the earth, stimulating yield and quality in plants, and health, vitality and
production of animals on the Biodynamic farm.

"You must know, for instance, that the cosmic influences that come to expression in a plant, come from the interior of the earth and are led upwards. Thus, if a plant especially rich in these cosmic influences is eaten by an animal, the manure that the animal’s digestion system provides as a result of consuming such fodder, will be just the right thing for the soil where that plant grows." Rudolf Steiner

Annons:
chik
2012-11-28 22:36
#7

#6. VeVeN.Det var jag ju tvungen o översätta.o då blev det ju rena dravlet..Ja vad de hittar på.

Klart om jag vill ha något av min skörd att jag vårdar o skördar på rätt tid..

Eller??

Lena.P är jag i verkliga livet.

pinku
2012-11-28 22:52
#8

#4

Det undrar jag också, och för den delen "vanliga" vegetarianer och veganer. Även om slutresultatet fortfarande kan sägas vara veganskt, så tror jag att majoriteten inte skulle uppskatta tillvägagångssättet. Och jag tror att de flesta inte känner till det här.

De allra flesta vegetariska mataffärer jag har varit i har även sålt saltå kvarn, plus att det finns rätt många tofu-produkter som är odlade i biodynamiskt jordbruk. Det gör mig arg, för det känns som hyckleri för mig. Om man var mer tydlig med hur biodynamiskt jordbruk går till, tror jag att försäljningen skulle rasa, och det är naturligtvis därför detta inte nämns.

VeVeN
2012-11-29 00:33
#9

#7: Ja, det är ett ganska speciellt sätt att tänka som framträder när man läser den infornation som är till för de "initierade" och inte för vanliga konsumenter, som förväntas köpa biodynamiska produkter.

Hur skulle folk reagera om de fick reda på att varan de tänker köpa ör framtagen enligt "andliga principer" där man jobbar med "bioenergi" som tämnks strömma ur jordens inre på nåt sätt, "kosmiska" och "dynamiska" energier, och "kosmiska rytmer".

På ett annat ställe på sajten kunde man läsa att ett lantbruk skall ses som en hel organism.

groblad
2012-11-29 01:03
#10

En biodynamiskt odlad produkt behöver inte vara sämre än någon annan produkt, metoden de använder skiljer sig väl inte så mycket från hur mormor odlade pelargoner en gång i tiden. Även om jag inte tror att mormor fyllde en urinblåsa från hjort med röllekablommor som hon lät ligga i solen för att ta upp kosmisk energi och som sedan skulle komma pelargonerna till godo.

Frågan är varför de är så diskreta med sina minst sagt udda odlingsmetoder… :-)


pinku
2012-11-29 03:36
#11

#10

Den behöver inte vara sämre, men det kostar ju att hålla på med dessa metoder, och jag undrar om konsumenterna är medvetna om att det är just den här metoden som de betalar för.

Återigen, man har som konsument ett eget ansvar att kolla upp det man köper, men det är ju inte försvarbart att man inte är mer öppen med hur det tillverkas. Jag kan t.ex. inte hitta information varken på Saltå kvarns hemsida eller Biodynamiska föreningens om vad biodynamiskt jordbruk egentligen innebär. Endast en massa svepande beskrivningar om att "helheten sätts i centrum" (http://www.biodynamisk.se/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=22)

På Saltå kvarns hemsida hittar jag följande text:

"EKOLOGI. Alla produkter är ekologiska och Kravmärkta. Saltå Kvarn går också ett steg längre inom ekologi genom att använda spannmål från biodynamiska och ekologiska kretsloppsgårdar, vilket bland annat motverkar jordbrukets övergödning av mark och vatten."

(http://www.saltakvarn.se/foretaget/fakta.htm)

Det är helt tydligt att de spinner vidare på den vanliga missuppfattningen att ekologisk och biodynamisk är samma sak. Mycket fult.

Och deras slogan: "Av det naturen ger. Och inget annat" Tycker jag också är märklig. Det finns enligt mig inget naturligt med att gräva ner skallen av ett husdjur fyllt med barkbitar (undrar om det måste vara ett husdjur? Och varför isf) för att "förädla" skörden.

Ytterligare ett citat från saltå kvarns hemsida:

"[…]när det gäller mat så finns det egentligen bara två olika märken att hålla ordning på. För ekologisk odling finns det välkända KRAV-märket som garanterar att odlaren inte använder kemiska bekämpningsmedel eller handelsgödsel. Alla Saltå Kvarns produkter är KRAV-märkta. Mer information finns på www.krav.se. Många av våra produkter är dessutom DEMETER-märkta. Det betyder att de odlats enligt biodynamiska principer. Inom det biodynamiska jordbruket ställs högre krav på bonden jämfört med ekologisk odling. Bland annat måste bonden ha egna djur och dessutom måste han använda de biodynamiska preparaten. För mer information se www.demeter.nu."

(http://www.saltakvarn.se/matnyttigt/index.htm)

I ovanstående citat säger de i princip att DEMETER är en förlängning av KRAV, typ KRAV deluxe. Helt ärligt tycker jag att det är en form av bedrägeri.

chik
2012-11-29 08:20
#12

#11. pinku..Tycker det är bedrägeri..HokuspokusFörvånad

#10. groblad. Nä!!Inget som säger att den är sämre..Men inget som säger att den är bättre hellerTyst

"Helt fascinerad av vad jag har fått reda på,

Som sagt.Det gäller o kolla Allt..Phu..

Nu skall jag prata med mina växter..Undra om jag skall vattna med.Eller om det räcker o prata..Tål att funderas på..

Lena.P är jag i verkliga livet.

groblad
2012-11-29 10:46
#13

#12

"Nu skall jag prata med mina växter..Undra om jag skall vattna med.Eller om det räcker o prata..Tål att funderas på.."

Jag gjorde en liten ministudie en gång, där jag pratade (healade) tomathalvor… Vet att jag sett flera göra detsamma. Kanske något att testa?

Edit: Hittade :-)


Annons:
[Starman]
2012-11-29 11:49
#14

#13

Kan koldioxiden som man andas ut ha en inverkan på plantans välmående? Spelar det då roll om man pratar med dem eller liksom bara andas på dem?

groblad
2012-11-29 11:53
#15

På växter som ska växa kan det kanske ha en viss inverkan. Mormor var nog rätt klok :-)

Tomathealingförsöket jag gjorde gick ut på att dela en tomat, prata lika mycket med båda, men kärleksfullt till den ena och med hat till den andra :-)


[Starman]
2012-11-29 11:58
#16

#15

Ja, det var så jag menade.

Haha, hur gick det för tomaten?

Maria
2012-11-29 11:59
#17

När jag arbetade på sjukhus för 100 år sedan då det fortfarande fanns sunkiga rökrum så brukade vi sätta in halvdöda plantor där.

Döm om min förvåning när de flesta växterna "blommade upp"

Kanske hade det att göra med att det var så mycket folk där inne som "andades"?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

groblad
2012-11-29 12:03
#18

#16

Tröttnade, och så kändes det fånigt att hata och älska tomater. Har för mig att halvorna såg ungefär lika ut när jag avbröt.

#17

Kanske dom halvdöda plantorna fått löss eller nåt? Nikotin är ett riktigt bra insektsgift, dessutom helt okej för naturen. Förutom för insekterna då.


Maria
2012-11-29 12:06
#19

#18 Så kan det vara också.

Lite kul annars att det blommade så fint i det värsta rummet när det gällde luften.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blessingstoyou
2012-11-29 15:16
#20

#0 Det där hade jag ingen aning om! Är det stor prisskillnad mellan ekologiskt odlat och biodynamiskt?

För jag antar att det är det du menar är problemet, att odla efter månfaserna är å andra sidan inget nytt och spelar ju ingen större roll om man inte tror på astrologi, så till vida man inte är bibeltrogen och hatar astrologi, eller om man är vegan och ogillar gödsling med djurdelar…hmmm och har för mig att man använder benmjöl i ekologisk odling undrar vad veganerna säger om det?

Är du vegan?

Eller är det bara prisskillanden du upprörs över?

Annons:
blessingstoyou
2012-11-29 15:28
#21

http://planteramera.se/?artnr=w4318

"Benmjöl är ett rent organiskt gödsel som är godkänt för ekologisk odling. KRAV-märkt.

Växterna tillgodoser sig näringen efter behov och benmjöl är därför speciellt bra till näringskrävande växter som blommar mycket eller ger bär eller frukt som lökväxter, bärbuskar och fruktträd gör.

Förpackningen innehåller 1 kg som räcker till 20 kvm. Doseringsanvisningar finns på paketet.

N (kväve) = 7 %

P (fosfor) = 9 %

Innehåller också andra mikronäringsämnen."

Veganerna får nog gå över till odlat i konstgödsel.

Vad innehåller konstgödslet och besprutningen? Kan man läsa det på förpackningarna av konventionellt odlad mat?

chik
2012-11-29 17:36
#22

blessing…För min del så är det att det står ett namn som jag inte har haft en tanke på..O som visar sig vara Hokuspokus..Skulle de odlade bli bättre???

Jag för min del tror ju inte det..Utan en bra odlare har koll på jorden dränering gödsel efter behov. o så bara hoppas att väder o vind är med…Nämn'väl i Min värd av odling tänker jag så.

Ciggarett rök är väl kan jag tänka mig som bilavgaser.GödningKyss Ja gav de lite vatten från vår egna brun..Med all den skit som är i vattnet.

grobladTystHar inte du skrivit om ditt lilla Tomat experiment?? Har så starkt för mig att jag har läst om det..Oskyldig

Lena.P är jag i verkliga livet.

pinku
2012-11-29 19:16
#23

#20, 21

Nu tycker jag att veganernas intresse är av sekundär betydelse i fallet (kanske för att jag inte är vegan själv). För övrigt ser jag ingenting fel med konstgödsel.

Det som gör mig irriterad är detta hymlande med tillvägagångssättet, om de är stolta och tycker att biodynamisk odling är så bra, varför inte vara mer öppna med hur det går till? Varför enbart skriva dessa "förklaringar" som väcker fler frågor än det ger svar?

Om det är dyrare än ekologiskt eller ej vet jag faktiskt inte, men det är inte det som är problemet, utan att konsumenter genom sina pengar stödjer någonting som (vad jag tror) de inte vet vad det är. Just för att biodynamisk odling marknadsförs som om det vore ungefär samma sak som ekologiskt, bara lite bättre och "mer" ekologiskt.

Och personligen har jag stora problem med astrologi, och vill inte stödja en verksamhet som bygger sina produkter enligt det tänket. Det gör mig inte bibeltrogen, det gör mig skeptisk emot pseudovetenskaper.

ru4real
2012-11-29 19:38
#24

Har faktiskt mycket svårt att tänka mig att de (Saltå kvarn) verkligen kan odla biodynamiskt enligt konstens regler och få ngn som helst lönsamhet i det hela, däremot tror jag att de helt felaktigt förväxlar biodynamisk odling m ekologisk, men jag skall faktiskt maila och fråga dem.

Däremot har mina barns mormor odlat "biodynamiskt", vi grävde ner en strömmingsfile tillsammans med sättpotatisen inför en midsommar och som jämförelse potatis utan strömming. Dock kunde vi inte se ngn märkbar skillnad :)

Att blommor mår bra av vår utandningsluft (inte rösten!) är välkänt, så om man nu tror sig få piggare krukväxter genom att prata med dem kanske man inte är helt fel ut, dock tror jag inte att det märks. Men de omvandlar vår koldioxid m h a fotosynten till bl a socker som de sen lagrar.

Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxid

Relativt ovetenskapligt:
https://www.youtube.com/watch?v=CMiVNPXR5qw

Coturnix
2012-11-29 21:19
#25

Biodynamiskt…tänk månens inverkan `"biologisk"…tänk än mer…längre än så…

Biologiskt odlat,,,ekologiskt odlat…tänk ekosystem? Utan konstgjorda oljebaserade gödningsmedel, utan besprutning. Icke GMO, en tanke om just "ekologi"…

Samt, "biodynamskt" Innebär inte att produkten är "mindre" ekologisk…utan endast att den innehar en ytterligare "dimension"…

Eller "så strunta i vilket" Och upphör att göra er "lustiga" över skillnaden…och ät/ köp GMO och Euroshopperskräp och njut av Icabasic, och strunta i att tro på att jorden utarmas och förgiftas av oljebaserade gödningsmedel och gifter samt att ni luras att till att äta undermåliga livsmedel och var tysta och njut!!

groblad
2012-11-29 21:31
#26

#25

"Samt, "biodynamskt" Innebär inte att produkten är "mindre" ekologisk…utan endast att den innehar en ytterligare "dimension"…"

Och när kunderna får reda på att den extra dimentionen består av likdelar från djur, då tänder dom på alla?


Coturnix
2012-11-29 21:35
#27

Nej "kunderna" älskar säkert mera konstgödsel…rent och snyggt och kemikaliskt!  Mycket vackrare än biologiskt benmjöl, blod  och ren skit! :) Absolut!

Sedan menades ju även den "andliga" dimensionen, ytterst, och därmed  är ….

Redan rädslan för biologiska näringsämnen,,,ja men naturen helt "lost" …kör på ni. jag "bryr" mig inte så mycket längre…

Jag ser mig själv som fortfarande en biologisk varelse, som ingår i det ekologiska systemet, men jag har förstått att jag är "unik" att majoriteten har "utvecklats" till att vara "rena, "kemiska" varelser, som vill och söker leva i ett "kemiskt" "rent" …ja vad då?

Men iaf, utan ben, blod, växter, skit occh ren jord, och eventuell "andlighet" Gud förbjude…fast vi tror ju inte på gud då…heller…gud bevare oss…och länge leve "den rena kemin"…vetenskapen…j

Annons:
pinku
2012-11-29 21:55
#28

#25

Vem gör sig lustig? Jag är iaf genuint arg. Jag ser inget som helst bevis för att biodynamisk odling skulle vara bra mot "utarmning av jorden". Baserat på den info jag kan hitta verkar inte biodynamisk odling göra någonting egentligen, man "förädlar" jorden med en tesked förmultnade djurdelar per fem kubikmeter!

(www.demeter.nu)

Återigen, säg gärna att jag har fel. Men visa det också. I den här frågan har jag mer än gärna fel.

Jag kan gärna betala lite mer för att få miljövänlig mat, men jag vill inte betala för att få en förbön läst över den, eller liknande verkningslösa åtgärder.

#27

Kan du förklara vad som är fel med konstgödsel? Du tycker uppenbarligen inte om det, men varför?

Du behöver inte säga att du inte bryr dig. Det är rätt uppenbart att du gör det.

groblad
2012-11-29 21:57
#29

#27

Jag har inte sagt att jag är rädd för biologiska näringsämnen, det är jag absolut inte. Men jag trodde det var just likdelarna i odlingen som du menade med den extra dimentionen.

Kan tänka mig att många veganer anser det är fel med djurlik i odlingen. Men klart, benmjöl verkar ju vara okej i det ekologiska, så då är det väl även okej med urinblåsor och tarmar.


pinku
2012-11-29 22:00
#30

#27

Seriöst nu. Varför hata kemi? Det kan jag inte förstå.

Och för övrigt. Vem är det som gör sig lustig nu?

Coturnix
2012-11-29 22:07
#31

Nej jag sa ju det! Jag "bryr" mig inte längre,,,

jag ser mig fortfarande som en "Biologisk"  "andlig"varelse…ni som "kemikaliska"…om ens det!? Vad är "ni"? För sort!! Mekaniska!? Eller vad!?

pinku
2012-11-29 22:08
#32

Vad menar du med kemikaliska?

Vare sig du ville eller ej finns det "kemi" i din kropp.

Och svara nu. Varför hatar du kemi?

groblad
2012-11-29 22:15
#33

#31

Vad är vitsen med dina påhopp? Visar du oss bara hur fantastiska "andliga" varelser är, eller?


blessingstoyou
2012-11-29 22:16
#34

#27 och strunta i att tro på att jorden utarmas och förgiftas av oljebaserade gödningsmedel och gifter"

Du tycker inte att du bryr dig om petitesser nu?

Man måste prioritera.

Obesprutat och ekologiskt MEN med otäck astrologi - det är värre det!

#30 Du kan väl köpa vanligt odlat. Så slipper du benmjöl och äckligt bajs som gödning. (och ev. astrologi)

Annons:
blessingstoyou
2012-11-29 22:20
#35

Man vet inte, kanske vanlia ekobönder tror på andar och håller koll på månfaser. Sånt vill vi inte betala för! Hujedamej.

Coturnix
2012-11-29 22:33
#36

Tänk dig själv som en "liten" växt, en växt, en kaktus, ett träd på jorden.

Vad önskar du för att växa, blomma och leva?

Vad behöver Du, som optimal växt?

Svaret kanke kan  bli,,,sol, vind, vatten….

Jag hatar inte "kemi" som växt, eller människa…

Jag tycker inte om när ni hindrar min tillväxt, försurar min miljö, förstör min livsmiljö, med era kemikalier! Och gifter!

Det är det den lilla blomman säger…!`

Eller är blomman helt annorlunda`Ge mig mer gift! Ge mig mer kemikalier! Ye! Jag ger er människor så mycket  av gift och kemikalier ni behöver! Vill ha.

Coturnix
2012-11-29 22:38
#37

#35 Jag anser att du inte behöver "yttra" dig alls! Jag tycker att du ska handla icabasic och vara tyst! Varför talar du? När Du inte bryr dig"

groblad
2012-11-29 22:39
#38

#36

Och när säger den lilla blomman:

-Oh, så vill jag att du tar mina små söta blad när polstjärnan står högst på himlen i kräftans tecken, och snälla. Glöm inte att gräva ner en urinblåsa intill mig.

Det du beskriver att din lilla blomma vill ha handlar om ekologisdk odling, om du läst inläggen förstår du att tråden handlar om biodynamisk.


Coturnix
2012-11-29 22:44
#39

"Släng dig i väggen"..är ett uttryck som jag inte har begripit förrän nu…haha så klockrent Over and out,,

groblad
2012-11-29 22:48
#40

#39

Som sagt, du verkar blandat ihop biodynamiskt och ekologiskt.

Vad jag vet har jag inte sett någon här ha något emot ekologisk odling. Tråden handlar om biodynamisk. Vet du vad det är?


blessingstoyou
2012-11-29 23:00
#41

Jag har i ärlighetens namn inte ett dyft emot biodynamiskt.

Tvärtom!

Fattar inte var problemet ligger.

Ber om ursäkt om inte min drift med Pinkus upprördhet gått fram.

Over and out för mig med.

Natti natti.

Annons:
Coturnix
2012-11-29 23:03
#42

Nej tydlingen inte!? Varför inte förklara bättre Du då ! Menar Du verkligen att jag enligt Dig inte "förstått"?

groblad
2012-11-29 23:11
#43

#42

Jag tycker inte det verkar som om du förstår vad vi diskuterar här, eftersom du kallar oss som inte anser att det finns något som talar för fördelarna med att gräva ner urinblåsor med blommor i en odling för kemikaliemänniskor och går loss på att blommor hatar förgiftningar och jag vet inte vad.

Du verkar inte alls förstå att det finns odlingsmetoder som är hållbara för miljön, som inte har något med konstgödsel eller den antroposofiska metoden med biodynamiskt att göra.

Ingen här har vad jag vet förespråkat odling med konstgödsel, men det finns säkert de som tycker det är bra.

Du kan väl berätta om fördelarna med att använda sig av tarmar när man odlar potatis istället för att komma med personangrepp.


Coturnix
2012-11-29 23:16
#44

Jag anser/inser för nu, att jag  inte har energi(förmåga  nog att svara dig dina  …"frågor"

Personangrepp kan Du anmäla.

Anser Du att jag inte förstår någonting. Så är det okej för mig, för nu.

God natt och sov gott! Oavsett! Jag önskar alla allt gott!

groblad
2012-11-29 23:31
#45

Hej då!


pinku
2012-11-29 23:33
#46

#41

"Driften" var rätt uppenbar. Men du verkar inte förstå min poäng. Ingen bryr sig väl om bonden läser sitt horoskop och tror på det, men när bonden använder sig av astrologi i sitt jordbruk, så kommer det kosta extra. Och vill man betala det, fine. Men då bör bonden vara öppen med att hans atrologi-utövande är det som kostar extra, och inte marknadsföra det som "lite mer" ekologiskt. Anser jag.

#34

Ja, jag kan köpa "vanligt". Hurså? Betyder det att jag inte får reagera mot en så uppenbart falsk marknadsföring som jag anser att biodynamisk odling går under?

Coturnix
2012-11-29 23:40
#47

Biodynamiskt. odlat är väl aldrig falsk marknadsföring! Vem, vad, vilka har bedrivit den?

VeVeN
2012-11-29 23:54
#48

En liten jämförelse mellan den hemsidan för det svenska demeterförbundets hemsida: http://www.demeter.nu/ och den internationella organisationens: http://www.demeter.net/ .

Den svenska är mycket mer tystlåten om de nyandliga inslagen än vad den internationella är.

Man kan dock på den svenska siten hitta beskrivningar på de berömda !preparaten" som bereds i kohorn: http://www.demeter.nu/index.php?id=17 . Man kan även hitta en del spå biodynamiska föreningens hemsida: http://www.biodynamisk.se/ , till exempel det här: http://www.biodynamisk.se/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=13 . DDär nämns uttryckligen "homeopatiska proportioner".

Annons:
Coturnix
2012-11-30 00:31
#49

("45 Vad vill Du att jag ska bemöta! ? "hejdå"?!)

groblad
2012-11-30 00:38
#50

Gå lägg dig och sov lite nu, återkom i morgon.


olaka
2012-11-30 09:03
#51

[Coturnix - Skärp till språket! "Släng dig i väggen" och att be folk att inte yttra sig är inte okej.

groblead - Hoppa inte på tåget.

/ Medhälpar-Ola]

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Joppo
2012-11-30 09:19
#52

@Coturnix: Jag är inte helt säker, men jag får intrycket av att du blandar ihop vanlig ekologisk odling med den biodynamiska varianten. Gör du det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk

Jordbruksformen påminner om ekologiskt jordbruk men innehåller även inslag av hokus pokus(se bland annat "De åtta preparaten").

Precis som Pinku redan klargjort är det såklart upp till dessa bönder om de vill använda denna metod, men i så fall borde det också framgå tydligt i deras marknadsföring, så konsumenterna vet vad de betalar för. Personligen vill jag till exempel inte stödja antroposoferna eftersom de är antivaccinsförespråkare. Jag kan också tänka mig att en del vegetarianer motsätter sig metoden, eftersom den involverar djurdelar.

ru4real
2012-12-07 13:04
#53

Jag väntar fortfarande på svar på det mail jag skickade för ca 3 veckor sen ang hur Saltå kvarn förhåller sig till Biodynamiskt jordbruk och grundarens metoder idag. Det tycker jag är dåligt. Har gjort flera påstötningar.

Klass
2012-12-07 13:52
#54

#53 ru4real

Trist.

Ser att de finns på Twitter, så om du twittrar kan du försöka den vägen.

F.ö. så tycker jag att deras slogan "Av det naturen ger. Och inget annat." är lite missvisande.

ru4real
2012-12-07 15:38
#55

skall testa den vägen med :)

Annons:
ru4real
2012-12-07 16:11
#56

Har nu fått ett svar, men är inte nöjd med det, så jag går vidare. Bifogar konversationen när jag är klar m den här :)

Maria
2012-12-07 16:15
#57

Ska bli spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pinku
2012-12-08 18:22
#58

#56

Även jag följer med spänning, och tackar dig för ditt engagemang :)

ru4real
2012-12-10 22:45
#59

Sorry, förstår att ni väntat med spänning :)

Först min ursrprungsfråga t Saltå Kvarn på deras infoadress (deras svar kursivt);

Hej

Har uppmärksammat att på en del av era produkter så anges det att de odlas både ekologiskt och biodynamiskt. Hur gör/vet ni det? Odlas de enligt de 8 principerna framtagna av Rudolf Steiner? Och är inte det väldigt dyrt, krångligt och onödigt?

Hej,

Ber om ursäkt att svaret dröjt. Jag hade missat att mitt svar fastnat i utkorgen.

Biodynamiska odlare odlar enligt Demeterförbundets regler. Du hittar reglerna här: www.demeter.nu Odlarna kontrolleras årligen av Demeterförbundets kontrollanter. Vi får sedan med ett certifikat när spannmålen levereras från gårdarna.Alla demetergårdar som levererar till oss är också godkända enligt KRAVs regler.

Den biodynamiska odlingen ser gården som en organism, en helhet. Gården ska vara ett kretslopp beträffande foder, gödsel och avsaluprodukter (kött eller vegetabilier). På en biodynamisk gård måste det finnas djur. Dessutom ska de biodynamiska preparaten användas för att stärka grödan och jorden. Det är bland annat ett kompostpreparat som hälls i gödseln, kisel och humuspreparat som blandas med vatten och sprutas på grödan.

Så jo, det är en dyrare produktion framför allt för att det ska finnas djur på gården eller nära samarbete med en granngård. Det gör att växtodling och djurproduktion knyts ihop igen och det är nyckeln till ett hållbart jordbruk i det längre perspektivet.

Från och med i år gör vi demetercertifieringen frivillig för våra odlare. De flesta väljer att fortsätta så de tycker inte att det är onödigt utan intressant och givande. Vi kommer även i fortsättningen köpa in biodynamisk spannmål och spannmål från gårdar som drivs enligt BERAS projektets kriterier för en sk. ERA gård (ekologisk kretslopps gård) (www.beras.eu) En ekologisk kretsloppsgård motsvarar i allt väsentligt en biodynamisk gård, det ska finnas djur, en sund växtföljd och en hög självförsörjningsgrad på foder och gödsel (90%).

Vi kompletterar med att också erbjuda odlaren att frivilligt göra en rad miljöförbättrande åtgärder ur det som vi kallar Saltås Verktygslåda för en bättre planet. I verktygslådan kan odlarna välja att utföra ett fritt antal åtgärder och samla poäng. Poängen kommer generera en bonus som läggs på inköpspriset på spannmålen. På så vis vill vi motivera och premiera alla bra åtgärder som görs ute på gårdarna. Det kanske låter krångligt men är väldigt uppskattat av odlarna. Målet är att 90% av spannmålen som vi använder ska komma från biodynamiska- och/eller ekologiska kretsloppsgårdar.

_Med vänliga hälsningar
_(tog bort namnet här) Saltå Kvarn AB

Då blev jag ju självklart tvungen att komma med en följdfråga;

Hej Xxxxx,

Tack för ett svar, lätt hänt att mail inte kommer iväg som de skall. Men, jag tycker inte jag blev klok på om era gårdar använder de åtta preparaten som Hr Steiner förespråkade, dvs att det Humuspreparat som används framställs enligt ursprungsmetoden att gräva ner kogödsel i ett kohorn som sedan skall förmultna. Det tar ju flera hundra år för våra skelett att totalt brytas ner om de begravs i syrafattig jord, så jag antar att kohornen finns kvar efter ett år? Och hur är det med framställningen av de andra 7 preparaten, kan man köpa dem färdiga eller måste varje odlare t ex gräva ner Röllekeblommor i urinblåsor från kronhjortar, som ligger i solen. Kan tänka mig att det inte luktar speciellt trevligt då.

Och hur hanterar man skadedjuren, försöker man fånga dem under rätt tidpunkt astrologiskt sett för att sedan flå och bränna deras skinn för att sedan sprider den askan över fältet? Låter mycket knepigt tycker jag. Mycket tacksam för vidare svar.

Och de svarar (Ni får dra egna slutsatser om hur väl de är biodynamiska)

Jag föreslår att du vänder dig till Demeterförbundet med dina frågor om preparaten.

När det gäller skadedjursbekämpning på Saltå är vi anlitar vi Anticimex.

Jag tror ju inte att Anticimex skadedjursbekämpar enligt Steiners regler…

Skall kontakta Demeter och se vad de säger.

olaka
2012-12-11 05:32
#60

Tycker det ser ut som att de överger den strikta och irrationella biodynamiken men inte de bra delarna, toppen i såna fall. BERAS såg intressant ut vid första anblick, nån som vet mer om det?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Camillhe
2012-12-15 03:44
#61

Kanske inte ett inlägg som ni anser passar i diskussionen men då sekter och kulter är mitt specialområde, vill jag inflika att jag tycker det egentligen är den främsta anledningen att inte köpa Saltåkvarn.

Jag vill inte stödja antroposofernas sekt. Jag anser att det är en destruktiv sekt, som är väldigt hemlighetsfulla och speciellt skolorna vänder jag mig emot (waldorf) då det är otroligt mycket "hidden agenda". Många föräldrar har ingen aning om vad som ligger bakom pedagogiken.

pinku
2012-12-15 05:22
#62

#61

Jag tycker absolut att det är en viktig aspekt i huruvida man ska köpa från Saltåkvarn eller ej. Många (köpare?) verkar inte vara så insatta i frågan, men jag håller med dig om att det är en suspekt sekt, waldorf verkar bli mer och mer populärt utanför antroposof-rörelsen i sig, och även jag är skeptisk emot detta.

Tråden kom att handla mycket om Saltåkvarn, men egentligen är det biodynamisk odling i sig som är kärnämnet, men sagda kvarn spelar där stor roll (i Sverige). Om du har lust kan du ju skapa en egen tråd om antroposoferna och waldorf. Du säger att det är "ditt" område med sekter, så det skulle ju kunna vara intressant. Framför allt waldorf skulle jag gärna diskutera mer om.

Annons:
pinku
2012-12-15 06:16
#63

Jag hittade den här bloggen som jag tyckte var intressant, ifall någon skulle vara intresserad:

http://biodynamicshoax.wordpress.com/2010/06/01/introduction/

Joppo
2012-12-15 12:29
#64

Jag skulle också vilja läsa mer om antroposoferna. Om du är kunnig inom området Camillhe får du gärna starta en tråd.

piotrr
2012-12-18 11:57
#65

Välkommen till ditt mindfuck.

Det är verkligen så tokigt som det låter. Men det verkar å andra sidan inte påverka produkten negativt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

pinku
2012-12-18 21:04
#66

#65

Efter att ha läst mer om BJ så håller jag med dig om att det inte verkar påverka produkten negativt, jag har nämligen svårt att se hur det kan påverka produkten alls.

Det verkar vara enbart flum och ha samma inverkan på havregryn som homeopati på urinvägsinfektion.

Så mitt mindfuck fortsätter…

chik
2013-01-31 19:01
#67

Hittade podradion. vet inte om det fungerar intressant.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Upp till toppen
Annons: