Annons:
Etikettskepticism
Läst 4896 ggr
[Gesus]
2012-10-08 20:30

Sara D och Pierre H

Jag läste om ett möte mellan Sara Duppils och påstådda mediet Pierre Hesselbrandt på tidningen Nära. Där Sara blev "förvånad" över att Pierre började prata om en person på ett foto där…

Saras inlägg här: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5027fe7ed3b4fd57e600337d-det-okanda#80

Jag vet inte mer än detta som står i inlägget och hade gärna velat få mer info om vem det var, om Sara visste vem det var innan och varför fotot var där med mera med mera…

Hoppas Sara vill berätta mer om det och diskutera olika möjligheter till hur Pierre kunde göa detta..!

Som jag ser det är det en personlig anekdot, och därför svår att "förklara"/diskutera om man inte var där och vet mer. Men jag uppfattar det som Sara inte tyckte det var en personlig anekdot, utan typ "en forskares iakktagelser av spontana vetenskapliga studium"..?

Här:
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5027fe7ed3b4fd57e600337d-det-okanda#88

När detta "bemöts" här: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5027fe7ed3b4fd57e600337d-det-okanda#91

Så blir det tyvärr inte mer sagt om saken där sen. Varför jag tycker det hade varit intressant att få höra mer om det och diskutera, här.

Jag förmodar att alla känner till Pierre Hesselbrandt och hans tekniker/metoder. Om inte gå till min blogg (GesusBloggen) och klicka på hans namn i taggmolnet, så är där lite godis om honom och hur han jobbar…

[edit: la till efternamn]

Annons:
ru4real
2012-10-08 22:00
#1

Tycker ju Sara D där försöker dra ovanligt stora växlar på att vara vetenskapskvinna. Bara för att man forskar inom ett område gör det inte en till expert på andra områden (även om det säkert vore mycket trevligt).

Sara D
2012-10-08 22:31
#2

#0 Meh! Varför har du med mitt namn i tråden Gesus Tungan ute

Sara D
2012-10-08 23:02
#3

#1 Meh! (igen), men till dig ru4real…

Vilka andra områden är det du pratar om? - och - det vore onekligen trevligt om den här tråden kunde börja på ett TREVILIGT SÄTT! Glad

Sara D
2012-10-08 23:10
#4

Gesus, som du ser i inägg #1 - och med tanke på vad jag skev i ett inlägg till dig nyss om min roll här på sif. Ska jag diskutera det här som privatperson eller som vetenskapskvinna? Och OM jag gör det som privatperson vill jag inte få några nedsättande kommentarer om det som skrivs i denna tråd (med referat till att jag är vetenskapskvinna). Varken här eller på någon annan tråd på iFokus.

Det måste jag veta innan vi börjar samtala om det här eftersom att det är klagomål från vissa att jag uttalar mig i egenskap av forskare inom ämnet…

ru4real
2012-10-08 23:40
#5

Den här tråden; http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5027fe7ed3b4fd57e600337d-det-okanda#88. Som du sen förklarade m att ibland e du vetenskapskvinna och ibland inte.

Inget annat.

Men, du kanske borde köra förklaringar i stil med "i egenskap som forskare tycker/tänker jag såhär…, men annars så såhär…". Kanske lite krångligt, men du har allt oftare i diskussioner dragit upp ditt yrke, så då reagerar man lite på det. Skulle inte du gjort det?

Sara D
2012-10-08 23:51
#6

#5 Jag kan testa den krångliga metoden Glad

Jo, jag hade också reagerat, men inte på ett negativt sätt som jag får känslan av att du menar. Om tex Jonas eller någon annan med speciell kunskap delar med sig, ser jag det som en tillgång och blir glad för det - eftersom att jag vill lära mig hur lika saker fungerar - och gärna från en expert inom ämnet. Så tycks inte fallet vara för en del här på sif. Men alla är vi olika.

Annons:
vallhund
2012-10-09 02:15
#7

# 4

Man får stå för det man skriver, man kan inte räkna med att andra medlemmar/skribenter inte minns vad man skrivit i tråden/andra trådar/andra fora, speciellt inte om man påstår sig ha sakkunskap i ett visst ämne.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sara D
2012-10-09 07:27
#8

#7 Jag står för vad jag skriver.  Glad

[Gesus]
2012-10-09 10:56
#9

#2 Jag förstår inte riktigt vad/hur du menar med att jag skrivit ditt namn, du är väl "öppen" med vem du är och ditt nick mm? Och det handlar om när du träffade Pierre..?

Jag trodde inte det var något problem… Annars säg till moderatorn att fixa till

#4 Jag vet inte inte riktigt hur du menar här heller, menar du att du har en "åsikt" om saker som "vetenksapskvinna/forskare" och en annan som privatperson?

En viktigt fråga på det isåfall, som du säger har jag frågat dig tidigare om du tror på att påstådda medium kan prata med döda och du har sagt nej.

Jag har frågat mer än en gång för att jag får hela tiden det intrycket att du faktiskt tror på det, på det viset du skriver och agerar överallt…

Som här i fallet med Pierre Hesselbrandt, jag kan inte läsa det som annat än att du tror att han någon sorts förmåga att få information om en död människa på ett foto..!

Så, är det så att du har två olika inställningar till om påstådda medium t.ex kan kommunicera med döda, beroende på om du är privatperson eller forskare?

Jag vet inte hur du/vi ska lösa det med vem du ska vara när du skriver(?) Men jag är mycket intresserad av denna grej med Pierre…

Jag tror inte folk reagera på att du skriver att du är vetenskapskvinna mm, utan på att du oftast använder det som något som att det du säger ska vara "sant" och övertrumfa allt bara för att du är det. T.ex som du agerade mot Sturmark i TV.

Var inte så kinkig när du blir ifrågasatt och dra upp det och annat hela tiden, utan bemöt istället.

Men nu till ämnet om vi/alla kan lämna "tjafset", du kan väl försöka som #5 skriver, tala om typ så?

[Gesus]
2012-10-09 10:59
#10

Som jag uppfattade vad du skrev så såg Pierre ett foto på en hylla som han började berätta om, personen på fotot, saker som ingen kunde veta?

Jag klistrar in vad du skrev här, så alla kan vara med:

"Nåväl, han var med när de intervjuade mig och efteråt, på väg ut, stannade han vid en hylla med olika fotografier och började berätta om en person på ett av fotografiet (den enda av personerna på korten som har "gått vidare"). Han berättade detaljer om denna person och dennes relationer till olika (av Pierre) namngivna personer - som han omöjligt kunde veta (Man kan inte hitta info om denne på internet eller på något annat ställe)."

Till att börja med, hur många foto på olika personer var det, vem var det på det fotot och vad visste du om den personen och vad skulle inte Pierre veta om den som han berättade?

JoHo
2012-10-09 11:04
#11

#6

>  Så tycks inte fallet vara för en del här på sif.

Lämna dina knivstick åt sidan, Sara. Återigen; du ÄR inget offer.

Sara D
2012-10-09 12:02
#12

#9

Vi låter trådnamnet vara som det är, det är ok.

Nej, mina åsikter skiljer sig inte, i forskarrollen eller som privatperson. Dock känner jag att jag måste uttrycka mig ytterst försiktigt hela när jag skriver, eftersom att det ofta av vissa menas att jag är en oseriös forskare…Då fortsätter jag som vanligt då, och hoppas på att vi får ha en fin diskussion här på tråden Glad

Nej, mina åsikter om medium, andar osv är de samma som när vi har samtalat tidigare Glad

Sara D
2012-10-09 12:25
#13

#10

Kul att vi samtalar om den här händelsen. Glad

Jag ska börja med att berätta för andra som läser tråden, att när P väldigt dramatiskt stannade upp framför fotot när de (han, journalisten och fotografen), började jag småskratta inombords - för jag har träffat på många "dramatiska medium" som är duktiga att läsa av - vilket jag även tog P för.

Iaf. iom att jag forskar inom ämnet blev jag nyfiken på hur han skulle agera, vad han skulle säga osv. Jag känner väl till olika tekniker som medium kan medvetet och omedvetet använda sig av för att få information. Därför stod jag mycket tyst och bara lyssnade när han talade och var noga med kroppsspråk, eller andra tecken från mig, om hur jag reagerade på hans information. Det ska även tilläggas att P blundade nästan hela tiden som han talade till mig om personen på fotot.

Det var 5 olika inramade kort på byrån i min hall, foton av olika personer, endast mannen han talade om är avliden. Det stod inget symboliskt framför/brevid fotot som kunde relatera till att han hade avlidit (dock flera år sedan) eller andra saker som skiljde kortet på honom från de andra som stod brevid.

Det är en person som stod mig väldigt nära - en äldre släkting. vilken jag och närmaste familjen viste mycket om, men kanske inte andra, då det var en rätt privat filur.

Det jag inte vet hur Pierre viste utan förhandsinformation:

Hans namn, och koppla namnet till kortet (och nej, han finns inte på internet). Vi har inte heller samma efternamn.

Var han bodde, hur det såg ut (det var lite speciell terräng där, och ett speciellt gatunamn). Han berättade om privata familjerelationer där han var inblandad, som jag inte tänker berätta närmare om på ett öppet forum. Han var mycket tydlig när han talade, och inga allmänna uttalanden som kan passa de flesta överallt. Nämnda familjerelationer är något som bara min närmaste familj kände till, men det var inget vi pratade om. Det var inget hemskt eller så, det var bara om hans relationer inom familjen.

Jag blev som sagt mycket förvånad över vad och hur mycket P viste och kunde berätta om information som bara kan fås från min närmaste familj.

Hjälp mig gärna att lösa detta "mysterium" Glad

Annons:
JoHo
2012-10-09 12:34
#14

#12

>  eftersom att det ofta av vissa menas att jag är en oseriös forskare

Kan du inte lämna dina knivstick åt sidan?

Vill du anses seriös måste du lära dig att du INTE är ett offer och att allt det du gnäller om är orsakat av dig enbart.

Det ENDA du kan göra för att ändra på det påståendet är att du beter dig som en seriös forskare och inte komma med påståenden där du ljuger eller som inte håller.
Bara för att du "forskar" och "har en utbildning" innebär det INTE att du har frikort mot lögner och felaktiga påståenden.

Så enkelt är det.

Det är upp till dig så sluta gnälla och låtsas vara ett offer.

[Gesus]
2012-10-09 13:16
#15

Ah, det var hemma hos dig och en släkting till dig… Det visste jag inte, jag fick för mig det var på tidningens "redaktion" eller nått och något foto där.

Men då kommer det i lite annan dager (säger man så?)

Till att börja med så är det ju en personlig anekdot, eftersom ingen annan än du upplevde och återger den, och alla kan vi bli lurade/imponerade, av trolleritrick när man inte vet hur dom gör t.ex…

Men, vad jag sett av Pierre innan så är han mästare på att "ta information" från där han är typ, och i vissa fall där det finns sen plocka från nätet.

Och när detta nu var hemma hos dig, och uppfattar jag det rätt, att han var där under tiden dom intervjuade dig? Hur länge var han/ni där?

Då blir min första tanke, kan han ha hittat något om personen på fotot någon annanstans hemma hos dig? Jag misstänker att han t.ex gick på toaletten och/eller kanske gick runt där?

Är du hundra på att det inte går att se/hitta något som han kan använt sen, fotoalbum, tidningsurklipp?

Jag förstår att du inte vill ta upp vad som sades typ, men kan du nämna något "konkret" som Pierre sa som bara passade på just den personen och inte på någon annan?

Jag ska fundera mer… Lägger med en video som visar hur Pierre plockar info "från huset" och använder, från ett avsnitt av Det okända. (jag har fått bekräftat från dom medverkande i programmet att det var/är doptavlor mm)

[Gesus]
2012-10-09 13:46
#16

Vad jag också funderar på är varför "kommer detta till" Pierre, typ varför gör han detta/såhär? Vad är det som gör att han helt plötsligt "får information" och "måste" berätta om detta foto/denna person.

Vad är anledningen, om inte för att imponera och stajla?

Om det nu skulle vara spöken om berättar detta för honom, varför skulle spökena göra det och just då mm? Vad är anledningen, det enda som kommer ut av det är ju som i detta fallet att Sara blir "imponerad"/förundrad.

Kanske var det för att du/Sara forskar om det och han ville liksom "visa dig", typ som Terry Evans inte kan låta bli att försöka "stajla" med några Barnumuttalande i "Det stora grå" när dom ifrågasätter honom där!?

http://youtu.be/eGGFy3c98gQ

Här nedan ett klipp med Pierres första "uppträdande" som påstått medium. Där går han liksom av en händelse förbi en känd person i TV-teamet som han vet vem hon är och att hon komer vara där. Han visste att hon skulle vara där, så han har enkelt kunnat kolla upp henne innan han kom dit, och allt han säger om henne finns att hitta på nätet osv…

Men samma här, om det är spöken som berättar detta för honom, varför skulle dom göra det och varför just då? Och varför med bara saker som enkelt går att hitta och inte med något som inte går att hitta om henne?

Eller om det inte är spöken som berättar det för honom, vad är det då? Hur påstås det annars vara som han får "informationen"?

_"Something is rotten in Denmark!"
_Chief inspector Clouseau

Joppo
2012-10-09 18:45
#17

@Sara D:

Kände Pierre till  att ni skulle intervjuas hemma hos din släkting? Om han gjorde det, hur lång tid tror du han hade haft på sig att kolla upp er?

Jag är precis som Gesus inne på att han antagligen var mån om att imponera på just dig, eftersom du som forskare gör anekdoten mer "creddig" i paranormala kretsar. Av denna anledning kan jag tänka mig att han ansträngt sig extra mycket för att få fram snaskig spökinfo.

Klass
2012-10-09 19:18
#18

En forskares anekdot är inte ett dugg mer trovärdig än någon annans, därför hade det varit önskvärt med en inspelning av det som skedde.

Sara D
2012-10-09 22:58
#19

#18

Eftersom att det var oväntat/spontant kunde det inte spelas in. Det var därför jag föreslog att test med honom i en annan tråd här på sif.

Sara D
2012-10-09 23:04
#20

#17

Joppo, intervjun var hemma hos mig. Det var helt oplanerat att han skulle med till mig, tidningen nära skulle åka med honom till en bilskrot (har jag för mig att det var) direkt efteråt för att göra ett repotage med honom där. De tog med honom till mig för att spara tid. Jag viste inte om det innan att han skulle med, utan han "var bara med". Jag tror att han kanske fick reda på det någon timme innan…

Jo, det är möjligt att han berättade något för mig för att ses i bättre dager som medium, men det vet jag ju inte hur det var. Det kan vi bara spekulera om Glad

Annons:
Sara D
2012-10-09 23:05
#21

#15, 16.

Gesus, du skrev så mycket så jag måste avvakta med dina inlägg tills i morgon Flört

[Gesus]
2012-10-10 09:32
#22

Inga probs

Sammanfattat så är det ju om Pierre på något sätt kunnat få reda på info om personen hemma hos dig som han tex sen kunnat Googlat fram mer om eller liknande

Och vad sa han om personen som INTE stämmer in på någn annan

Sara D
2012-10-10 19:48
#23

#22

Han försvann aldrig ut mitt synfält, utan var med hela tiden, både under intervjun och fotograferingen. Inga toalettbesök ;)

Nej, det fanns inget som skulle ha kunnat gett honom info om personen hemma. Dvs. ifråga om vem det var, namnet, att denne var avliden, var denne bodde, exakt vilken "typ" av släkting det var (om man säger så;). Han berättade hur nära (exakt) denne bodde de andra familjemedlemmarna. Även vart de bodde och vilken realtion han hade till dem och mig. Det var det som var så förvånande, allt stämnde exakt! Inte en massa svammel och fiskande, inte ens ett enda fel i det han berättade och inga tvetydigheter.

Jag observerade som sagt honom och som jag tolkar det, verkade han få fram informationen genom inre bilder och musik (?) som han associerade till namn osv. Han blundade som sagt nästan hela tiden.

Han sa inget om mitt stjärntecken Flört

[Gesus]
2012-10-10 20:44
#24

Om han nu visste att han skulle hem till dig, kan han ha hittat informationen någon annanstans?

[Gesus]
2012-10-10 20:46
#25

Frågade du/Sara honom om hur han "visste" detta?

Alltså typ om det skulle vara döda som sa det till honom eller hur skulle han "fått det till sig"?

Annars kanske det är en grej, att maila honom och fråga..?

Sara D
2012-10-10 21:27
#26

#24, 25

Nej, ingenstans…

Nej, jag frågade inte, jag tänkte faktiskt inte på det Men han sa aldrig att det var min avlidna släkting eller någon guide som berättade om det, utan mer berättade om denne och det runt om som jag tidigare skrev om.

Men han avslutade med att säga att min släkting mådde bra och hälsade till mig :)

Det började ju som så, att när vi alla gick mot ytterdörren genom hallen  (där byrån med alla foton står), pratade vi alla med varandra. Men när P gick förbi byrån såg jag (jag gick sist) hur han tittade (du vet, tittade till och tillbaka, som om man är ute och går och blicken fastnar på något man tycker sig känna igen, så man tittar en gång till för att se att det stämde) till mot byrån och stannade därefter mycket oväntat framför just det kortet. Det var därerfter han började berätta allt rätt snabbt. Det där är din …. och han heter (namn) …. osv.

[Solenn]
2012-10-11 12:57
#27

Har en fråga till dig Sara D. Är det inte knivigt med balansgången där du samtidigt som du inte tror på medier ändå låtsas vara intresserad av dom och det dom sysslar med. Vad försöker du komma underfund med, vad är drivkraften bakom din forskning?

Kan du se en likhet mellan fictionens värld och den värld du forskar i, är det lika mycket fantasi i båda eller anser du att där finns en skillnad? Hur skulle du beskriva skillnaden om du ser nån sån?

Annons:
Sara D
2012-10-11 14:26
#28

#27

Solenn, jag låtsas absolut inte vara intresserad av vad medium sysslar med, jag är tvärtom mycket intresserad av det! Glad (även om medium inte är mitt främsta intresse - det är upplevelser på "hemsökta platser")

Jag forskar hur tron på avlidnas andar/ spöken/ andevärlden - ser ut i Sverige idag. Vilka som tror, hur de tror, vad som ingår i tron och hur det kan förstås från ett historiskt och psykologiskt perspektiv. Läs gärna om min forskning här:

http://saraduppils.blogspot.se/2012/09/neospiritism_20.html

Sen att jag tror att informationen kanske inte kommer från avlidnas andar, utan från annan källa. Kanske från ett kollektivt omedvetet om det existerar…

Jag är inte säker på vad du menar med den sista frågan, så säg till om jag svarar på "fel sak":

"Kan du se en likhet mellan fictionens värld och den värld du forskar i, är det lika mycket fantasi i båda eller anser du att där finns en skillnad? Hur skulle du beskriva skillnaden om du ser nån sån?"

Populärkulturen har väldigt mycket att göra med hur människor (framför allt yngre) formar sin livsåskådning idag (eftersom att de på många sätt är främande för kristendomen), så på det sättet kan man säga att "fantasi" eller påhittade väsen och filmer, kan blir en trosuppfattning/livsåskådning. Men det är inte vanligt att det enbart är en film, bok eller tv-serie som bildar en personlig livssyn där bla andar/spöken ingår. Även personliga upplevelser, traditionsförmedling (genom familj och vänner), forum osv på internet ;)

[Gesus]
2012-10-11 21:40
#29

Sara, vad frågade du Pierre när han gjorde detta?

Typ, HUR gjorde du det?

HUR kunde du veta detta?

HUR fick du reda på detta?

Med mera, med mera…

Vilka frågor ställde du till honom, för jag antar du frågade honom en hel del med tanke på vad du sysslar med? Måste ju varit ett guldläge för dig.

Sara D
2012-10-11 22:13
#30

#29

Jag har svarat på det jag tror att du menar i #26,23. Annars förstår jag inte vad du menar med dessa HUR. Jag har gett en precis hur det gick till Glad

Nej, jag frågade honom ingenting. Jag har träffat på rätt många medium så det var inget speciellt på så vis. Eller jo, jag frågade om han var alergisk mot katter. Men det var det enda. Jag pratade med jounalisterna enbart (om min bok och forskning, inte om mig som privatperson, om du tänkte att han kunde luska ut något från det) Flört

[Gesus]
2012-10-11 22:45
#31

#30 Jag bara tycker det är galet märkligt om du inte passade på att fråga honom saker, nu när du hade just Pierre där och han körde sina grejer..!

Frågade du INGET om det eller något annat om hans hittepå?

Du kan väl inte bara stått vid sidan om och inte sagt något om det, som om det var den vanligaste sakeni världen och att det hände alltid..?

Du säger ju att du forskar om just detta och har ett "objekt" framför dig, var det inte läge för en som du kallar det "en forskares iakktagelse av spontana vetenskapliga studium"

Eftersom han säger att din släkting "hälsade till dig, så måste han ju ha haft kontakt med just honom då ju, eller?

Hade det inte varit läge att som forskare tex ställa en fråga om det? Och om han kunde fråga din släkting något eler vad som helst..?

Sara D
2012-10-11 23:12
#32

#31 Nej, ingenting faktiskt, förutom det där med katterna.

"Du kan väl inte bara stått vid sidan om och inte sagt något om det, som om det var den vanligaste sakeni världen och att det hände alltid..?"

Exakt så var det! Min "aktiva" insats i det hela var, som jag skrev tidigare, att enbart observera.

"Du säger ju att du forskar om just detta och har ett "objekt" framför dig, var det inte läge för en som du kallar det "en forskares iakktagelse av spontana vetenskapliga studium""

Precis, det var därför jag bara observerade och "gjorde mig så oläsbar som möjligt". Vilket jag också har berättat tidigare Flört

"Hade det inte varit läge att som forskare tex ställa en fråga om det? Och om han kunde fråga din släkting något eler vad som helst..?"

Nej, jag var bara intresserad av vad han skulle få fram genom att berätta själv. "Eftersom han säger att din släkting "hälsade till dig, så måste han ju ha haft kontakt med just honom då ju, eller?" Det tror jag inte, men jag vet inte heller, eftersom ingen vet säkert vad som händer när man dör.


[Gesus]
2012-10-12 12:46
#33

Är inte detta galet underligt, att du har ett "testobjekt" inom det område du är intresserad av och forskar om serverat som kör sin grej, och du gör eller frågar absolut ingenting?

Du skriver,
"Det tror jag inte, men jag vet inte heller, eftersom ingen vet säkert vad som händer när man dör."

Om nu din släkting hälsade till dig, då måste det väl vara tänkt så att släktingen "sagt" det till Pierre som vbf:ade det, eller?

Där är ju också ytterligare en annan grej du kunde frågat Pierre. Eftersom han påstår att han snackar med just döda människor, så borde han veta vad som händer när man dör.

Var det inte heller intressant att få reda på?

Jag förstår inte ditt agerande, jag hade haft tusen saker att fråga tex.

Sara D
2012-10-12 12:56
#34

#33

Ja, så här i efterhand kan det tyckas rätt underligt, men jag blev rätt "tagen på sängen", det var inget jag hade väntat mig att P skulle berätta om min släkting. För att göra ett giltigt test med ett medium är det mycket förberedelser som skall göras och likaså regler som ska följas. Så ajg gjorde det bästa möjliga utifrån den oväntade situationen.

"Om nu din släkting hälsade till dig, då måste det väl vara tänkt så att släktingen "sagt" det till Pierre som vbf:ade det, eller?"

Ja, jag antar det det är så man kan tolka det. Men jag vet inte säkert, för han talade inte på det sätte riktigt, som jag skrev tidigare ;)

Ja, om andar existerar och om det finns äkta andekontakt, vore det onekligen spännande att veta hur de tycker att livet som ande och andevärlden är. Dock finns det rätt många medium som menar sig ha förmedlat det. Bland annat kan du läsa om det i Kardecs Andarnas Bok, som jag skickade en läk till dig någon gång tidigare.

Så Gesus, har du någon teori nu om hur det P berättade gick till, hur han fick informationen?

Annons:
[Sanna3]
2012-10-12 13:04
#35

#32

Tänk om din släkting följer din forskning, från andevärlden.

Kanske han ville hjälpa dig på detta sätt - genom att ge sig till känna genom Pierre. Han demonstrerar sin närvaro genom sin hälsning.

Och du frågar ingenting?!

Ooooootroligt!!    Förvånad

[Gesus]
2012-10-12 13:08
#36

Inte "rätt underligt", GALET underligt ;-]

Ja men jag menar inte att man alltid måste göra "vetenskapliga tester", utna som här bara frågat, "hur f-n" visste du det?

Då hade han väl fått förklara att det var en ande som "förmedlade" det eller att han bara hittade på eller hur han nu påstår sig "få detta till sig".

Om döda hade snackat med mig, så hade nog en av dom allra första frågorna till dom/den varit just, vad händer när man dör och kanske var är du/ni..!

Vad hade din fråga varit och vad hade du velat höra/veta från döda?

Min teori. Ja jag vet inte, eftersom det är en personlig upplevelse/anekdot och jag inte var där så har jag svårt för att uttala mig om det. Men som jag ser det och vad jag sett av Pierre och hur han "jobbar" så verkar det vara en helt vanlig cold reading typ..?

Tror inte du svarat på vad Pierre sa om släktingen som skulle vara så "överbevisande" att det var jsut den, och inte passar in på någon annan?

Du har inte heller "svarat" på varför du tror att Pierre gjorde det. (?)

JonasDuregard
2012-10-12 13:30
#37

#34 "Så Gesus, har du någon teori nu om hur det P berättade gick till, hur han fick informationen?"

Det behövs nog mer information om man skall välja ut en teori som mer sannolik än alla andra. Exakt vad var det för information had hade egentligen? Hur många fotografier var det i hyllan? en den lilla information vi har finns det säkert hundratals teorier. Här är tre ganska troliga:

1) Hot reading.

2) Gissningar/cold reading.

3) Du minn fel och/eller selektivt.

Gissningar skulle kanske gå att utesluta om man visste exakt vilken information det var, och exakt vilken ovidkommande information han hade (man måste med andra ord veta allt han sa, inte bara det som stämde bäst).

Hot reading kunde kanske styrkas eller delvis uteslutas om vi kände till mer om personen som hälsade. Var det någon släkting till dig?

Sara D
2012-10-12 14:00
#38

#35

Det borde jag ju förstås ha tänkt på Sanna!!! :O Vad klantigt av mig!

Sara D
2012-10-12 14:10
#39

#36

"Ja men jag menar inte att man alltid måste göra "vetenskapliga tester", utna som här bara frågat, "hur f-n" visste du det?"

En anledning till att jag inte ställe frågan är för att jag viste vilket svar jag skulle få. Eftersom att han är troende, tolkar han det troligtvis som meddelanden från min släkting - genom bilder och musik (?). Anledningen som jag förstår att de uppfattade andarna ger detaljerad info om sig själva, är för att det ska bekräftas att det är släktingen som mediumet har kontakt med. Enligt Andarnas bok är mänskliga namn av underordnad betyelse i Sommarlandet och ofta mins de inte sina namn. Det påpekas även att det kan komma andra andar som är i närheten av mediumet och utge sig för att vara släktingar osv, för att släktingarna i andeform inte är närvarande där. Detta för att att identitet och jaget inte har samma betydelse i sommarlandet som här i den fysiska världen.

"Tror inte du svarat på vad Pierre sa om släktingen som skulle vara så "överbevisande" att det var jsut den, och inte passar in på någon annan?"

Det vill jag inte svara på, i och med att det var privat. Flört

[Sanna3]
2012-10-12 14:35
#40

#39

Att du inte skulle kunna få bekräftat, att det är just denna släkting, håller jag nog med om.

Men, du skulle iaf kunnat utesluta att informationen härrör från Pierre, genom att ställa knepiga (kanske privata) frågor till den påstått närvarande anden.

Du verkar förutsätta, att det du forskar om - inte existerar. Det tror jag är en anledning till att du missade denna möjlighet.

Sara D
2012-10-12 15:04
#41

#40

"Du verkar förutsätta, att det du forskar om - inte existerar. Det tror jag är en anledning till att du missade denna möjlighet."

Så är det inte riktigt. Jag förutsätter inte att andar inte finns. Jag är öppen för alla möjligheter efter att jag har fått bevis på det. Jag ser det lika troligt att något hos människan skulle kunna överleva döden, som att det inte gör det. Men, jag anser att det är inte hos medium som de bästa förutsättningarna att undersöka hurvida något överlever döden. Jag tror att mediumskap i många fall handlar om något annat, tex det jag tidigare nämnde - ett kollektivt omedvetet (om det existerar). Helt enkelt- jag är inte så intresserad av medium. Mitt främsta intresse är, som jag tidigare nämnt, upplevelser på platser som menas vara hemsökta.

Annons:
JoHo
2012-10-12 16:22
#42

#41

Ja, vad är det du forskar i egentligen och på vilket sätt? På vilket sätt ÄR du vetenskapsman/kvinna/hen egentligen? Vad gör dig till en objektiv forskare?

Funderar lite på hur du tänkte vid tillfället och att du helt missat detta med falska minnen, att du ger information etc, etc (nu kanske du nämnt detta tidigare som jag missat).

Sedan är det ju det här med HUR du forskar och hur det går till?

Funderar på detta då någon skrev följande på VoF:s forum om din högskola och din utbildning:

  • _"Sara Duppils är en del av en stark pseudovetenskaplig tradition som har fått fortplanta inom det som kallas religionsvetenskap. 
    __(Se även viewtopic.php?f=10&t=9524).
    __Spökforskning, Shamanism,Jungianism har fått en hemvist på denna högskola och de försöker ge ett sken utåt att dessa fenomen granskas kritiskt i deras kurser. Ser man på kursplaner och hur Duppils yttrar sig är det klart att de personer som driver kurserna är hängivna troende inom dessa irrläror. Att den vetenskapliga kvalitén är låg är inte så konstigt om man läser Duppils argument i andra trådar på nätet."
    _Nu ska tydligen denna högskola söka examensrätt i religionsvetenskap (oklart vilken nivå). Det ska bli intressant att se hur de värderar sina tidigare insatser och jungianska uppsatser i detta sammanhang.
    Det känns fruktansvärt frustrerande att något sådan får fortgå på en högskola i Sverige. Varför granskas inte detta?

Läs hela posten och den efterföljande diskussionen på adressen: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=17316&start=30#p607128

Tycker det är tråkigt om det finns misstanke om minsta lilla jävighet i denna utbildning/forskning etc då paranormalister lyssnar till dig då de hela tiden söker argument from authority av de med "fina titlar" som låter akademiskt.

Bara nyfiken hur det hela ligger till då det har en hel del med ärligheten i denna tråd att göra.

[Gesus]
2012-10-12 16:26
#43

#39 Jomen sådant som att spöken inte skulle minnas sina namn, det kan väl inte vara saker som du tror på, och bara för det står i en bok?

Det är sådana tramsiga woo-wooundanflykter som alltid finns för att just skylla ifrån att spöken inte kan det och det, men kan det.

Jag menar, just det enda spöken INTE kan säga är vem dom är och sitt namn, ALLT ANNAT tom andras namn är det INGA problem med. Det skulle då vara ENDAST just deras eget namn som är ointressant med mera.

Det är ju också en av dom saker som skulle kunna visa på att det var "sant" och inte bara bedrägeri alltihop, att spöket sa vem det var, eller något som BARA den avlidne skulle kunna veta? Men nej, just det kan dom inte/aldrig, det är bara fånigt!

Pierre förresten, han kör ju mycket med andranamn, bara när han kunnat googla iofs, men ändå.

Så DÅ är inte namn av "underordnad betydelse", eller när spöken alltid säger två lite lika namn, samma där, DOM namnen är inte heller av "underordnad betydelse" tydligen. Endast spöket egna namn, som väl skulle vara det viktigaste att få "höra"..?

Varför tror du att han får det genom bilder och musik?

Sara D
2012-10-12 17:07
#44

#37

Det är mycket möjligt Jonas. Du kan titta längre tillbaka i mina inlägg på den här tråden. Det är rätt så detaljerad beskrivning av hur det gick till osv.

Sara D
2012-10-12 17:18
#45

#43

Det står nog om det i flera böcker, varav en del är skrivna av moderna medium - även Svenska.

"Det är sådana tramsiga woo-wooundanflykter som alltid finns för att just skylla ifrån att spöken inte kan det och det, men kan det."

Det är en tro, och en tro behöver inte vara logisk och rationell för någon annan än den troende. :)

Jag förstår att du känner dig frustrerad Gesus. Det du borde göra är att läsa mer om deras tro och sätta dig in i den, då får du nog en annan förståelse om andevärlden.

[Gesus]
2012-10-12 18:58
#46

Nej jag är inte frustrerad, varför skulle jag vara det, mer förvånad att folk idag kan tro på dessa bedragare

Jag bryr mig inte om tron så, vad folk tror på, det handlar för min del om att vissa människor utnyttjar andra, oftast i sårbara situationer och lurar dom på pengar med att påstå att dom snackar med deras döda anhöriga.

Detta gör dom trots att det inte finns ett skit som visar på annat än att det är just bara bedrägeri…

Jag vet att och vad många tror, men vad jag är "intresserad" av är att påstådda medium lurar så många med att göra det dom gör, och när dom gör det så dåligt och uppenbart också.

Som här tex, Pierre lurar dig och du går på det utan ifrågasätta det/honom, trots att du vl kan en del om det

Sara D
2012-10-12 20:01
#47

#46

Jag ville bara hjälpa dig att komma till rätta med det här med medium, för du undrar så ofta samma saker. Med du gör naturligtvis som du vill :)

JoHo
2012-10-12 20:02
#48

#46 > Nej jag är inte frustrerad, varför skulle jag vara det, mer förvånad att folk idag kan tro på dessa bedragare Håller med dig. Ser dig knappast som frustrerad på något sätt. Lite lågt av Sara D att köra den där retoriken… Jag hävdar fortfarande något (och jag antar att Sara D redan har "forskat" på) om att det oftast bland paranormalister handlar om att synas. Det är enda sättet att synas att vara "lite speciell" och gruppera sig (flockdjurstendensen). Vi vill alla synas vare sig det handlar om att heja på ett hockeylag och där heja i grupp på laget för att synas eller att påstå man har en förmåga eller är med i en grupp där man "tror på spöken". Lite mystiskt och sådär. Som gjort att folk ska notera dem för att de är "speciella". Tror dessutom att de allra flesta paranormalister vet om att mediium inte kan prata med andar och att de själva inte är paranormala. Det är ett sätt att synas att hitta på ditt och datt som de kan berätta på jobbet på kafferasten eller kafferepet. Vad tror du Sara D och vad säger din forskning?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JoHo
2012-10-13 17:50
#52

#51

Men inga svar….som vanligt.

En fråga Sara; känner du till Project Alpha och vad som kom fram av det?
Du tror inte att du skulle kunnat råkat ut för detta i samband med ditt möte med Pierre?

piotrr
2012-10-14 11:33
#53

#2, Sara D,

Varför skulle Gesus inte kunna skriva en tråd om Sara Duppils och Pierre Hasselbrandt?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-10-14 11:37
#54

> "Nej, mina åsikter skiljer sig inte, i forskarrollen eller som privatperson."

Det tror och hoppas jag att de gör. I forskarrollen upptäcker man ofta saker som inte stämmer överens med den egna uppfattningen, så att man får ändra uppfattning. Om man hela tiden i sin forskning hittade saker som stärkte den egna uppfattningen så vore det antingen en varningsklocka eller fruktansvärt osannolikt sällsynt.

> "Dock känner jag att jag måste uttrycka mig ytterst försiktigt hela när jag skriver, eftersom att det ofta av vissa menas att jag är en oseriös forskare.. "

Dessutom, om det vore sant att dina åsikter är desamma i forskarrollen och som privatperson skulle det betyda att ett oseriöst personligt beteende skulle direkt korrespondera med ett oseriöst forskarskap, och det vill jag inte heller påstå.

Om du far med osanningar i dina personliga postningar där du bara representerar en personlig åsikt, så behöver det inte betyda att din forskning är oseriös, eftersom man har helt andra krav på stringens och underlag i forskningen än vad man har på sina personliga åsikter.

…förhoppningsvis.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-10-14 11:41
#55

Inlägg #49 och #51 av Sara D togs bort på grund av sexuella trakasserier.

Inlägg #50 av John Houdi togs bort eftersom det endast var ett svar på #49.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
[Gesus]
2012-12-06 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Såg en bild på den mediakåta "religionspsykologen" Ja ni vet, hon som är så "neutral" som hon påstår.

Här med det "nya" påstådda mediet i Spöksnackar-TV Vivi Linde

Undrar varför "neutrala" Sara ställer upp stilar på bild med en som påstår sig kunna, förutom att döda människor snackar med henne kunna, kanalisera, telepati, spå framtiden, kolla tidigare liv, snacka med djur och såklart har kurser i/med allt tramset!

Detta för en fin liten peng enligt nedan:

Medial vägledning/Kanalisering – 30 min, 500 kr
Medial vägledning/kanalisering- berättar var du befinner dig själsligt.

Tarot – 30min, 500kr
1år – kärlek/ekonomi/arbete/allmänt. Tarot + Kanalisering (medial vägledning) – 1 tim, 800 kr1år Tarot-Framtid/kärlek/arbete/ekonomi.Medial vägledning/kanalisering- berättar var du befinner dig själsligt.

**Medium konsultation – 45min, 700 kr
**Kontakt med bortgångna. Om du önskar komma i kontakt med en specifik person så ta med foto. Det finns ingen garanti för att just den personen men ofta gör den det.

**Specialkonsultation, 90min, 1500kr.
**Tarot-Framtid/kärlek/arbete/ekonomi.Medial vägledning/kanalisering- berättar var du befinner dig själsligt.Tidigare liv/kanalisering, eller kontakt med andevärlden (Om du önskar komma i kontakt med en specifik person så ta med foto).Djurkommunikation (Frivilligt)Ta med foto.

JonasDuregard
2012-12-06 21:40
#57

#56 "Undrar varför "neutrala" Sara ställer upp stilar på bild med en som påstår sig kunna, förutom att döda människor snackar med henne kunna, kanalisera, telepati, spå framtiden, kolla tidigare liv, snacka med djur och såklart har kurser i/med allt tramset!"

Jag antar att hon forskar på henne Glad. Lite mer distans till sitt forkningssubjekt kunde kanske vara önskvärt i så fall.

Det är ju också möjligt att bilden är tagen ur sitt sammanhang. Jag tycker det finns bättre belägg för att Duppils inte är neutral, det hon skriver på sin blogg till exempel. Och att hon ställer upp för tidningen nära och andra extremt vinklade sammanhang. Och att hon själv jobbat med liknande tjänster i någon utsträckning (någon slags medial rådgivning tror jag?).

chik
2012-12-07 09:29
#58

Gesus #56. Är det vita pengar eller pratar läser jag om Fickpengar.??

man får ju alltid läsa att de med behöver mat på bordet..i ljus o kärlek.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Starman]
2012-12-07 12:37
#59

#58

Hon har förmodligen F-skattsedel.
Bedrägeriverksamhet är det ju i vilket fall.

[Starman]
2012-12-07 12:40
#60

Som ni kan se i klippet nedan är Vivi Linde enbart ytterligare en bedragare. Sara D, jag antar att du är djupt insyltad i den här bedrägeriverksamheten och får en procent av kakan. Skäms, människa.

JonasDuregard
2012-12-07 13:25
#61

#60 "Sara D, jag antar att du är djupt insyltad i den här bedrägeriverksamheten och får en procent av kakan."

Om du menar att Duppils får pengar av TV-medium så tror jag inte det. Det låter extremt långsökt.

[Gesus]
2012-12-07 13:44
#62

#58 #59 #60 Kollade lite snabbt på Alla bolag men hittar inte henne där Men misstänker att hon har "firma" Men inte illa va, 500kr för en halvtimme Tartotkort över telefon…

Jasså det var Vivi som körde den med Doreen Har börjat kika lite på henne i "Livet på 2a sidan"

Vivi säger om det bl.a "programmet bygger just på bevisbördan."

Annons:
JonasDuregard
2012-12-07 14:06
JoHo
2012-12-11 09:43
#64

Vänta nu här…. Finns det NÅGON här som någonsin trott att Sara Duppils är objektiv på något sätt?

[Gesus]
2012-12-11 10:12
#65

Vivi ser men inte så bra tydligen…

http://wp.me/pZ3jN-2Ey

JoHo
2012-12-11 10:26
#66

#65

Tack Gesus för att jag började må dåligt så här tidigt på morgonen. Blir faktiskt fysiskt illamående då jag ser Vivi tramsa runt som hon gör. 
Dina poänger med texterna är så glasklara att t om en paranormalist borde börja tänka… Eller; nej, det behöver de ju inte, "bara man trooooor"…

[Gesus]
2012-12-11 10:53
#67

#66 Sorry, tänkte inte på det…

JonasDuregard
2012-12-14 11:07
#68

Tidigare liv var det Duppils arbetat med:

http://haxor.ifokus.se/discussions/4d717091b9cb46221d08017b-regression

Jag har för mig att jag frågade henne om det och att hon svarade att hon gjorde det ett tag men att hon inte tror på det längre, jag hittar dock inte den tråden nu.

Det skulle vara intressant att höra hur Sara tänker på det idag, ifall hon anser att hon medvetet eller omedvetet lurat de som betalade henne för att nå tidigare liv och hur hon i så fall agerar utifrån det.

Sara, om du fortfarande läser tråden så svara gärna. Se det inte främst som att jag försöker ställa dig till svars utan snarare som att jag är intresserad av perspektivet "tidigare utövare som idag inser att det de sålde inte var äkta", om jag har rätt i att det förhåller sig så.

Framför allt är jag intresserad av hur det påverkar din syn på de som säljer liknande tjänster idag (försöker du mana dem att tänka om?).

[Gesus]
2012-12-14 11:14
#69

Regression med Sara Dupills Krall

Aj aj aj… inte roligt att läsa Sara, eller så är det just det, roligt

Det visste jag inte

Jag tror ("vet") att Sara inte skiver här, men hon läser

Annons:
Upp till toppen
Annons: