Annons:
Etikettskepticism
Läst 8409 ggr
[Gesus]
6/19/12, 2:45 PM

Colin Fry, Jane Lyzell och trumpeterna

Som väl många sett så "rasar" Jane Lyzell över Anders Åkesson och hans nya roll i styrelsen för Svenska Mediala Förbundet.

Vet inte om det bara är avundsjuka från hennes sida, (finns ju en del i den branchen liksom) fast hon påstår att hon inte gillar att han fuskade och åkte dit.

MEN, hon samarbetar själv med Colin Fry, eller Lincoln som han hette när han blev tagen med handen i kakburken, eller rättare sagt, med händerna loss viftandes med trumpeter under en fysisk seans 1992 när någon råkade tända ljuset!

Jag har för mig jag läst någonstans att Jane bortförklarar det med att andarna ville påpeka för Colin att han var typ, "på fel spår" eller något ditåt… Så det var såklart inget fusk, utan bara andevärlden som hjälpte till.

Nu hade inte Anders Åkesson en fullt så tramsig bortförklaring, utan han erkände, men med bortföklaringen typ att hans fru (som fö är med och smyger runt i mörkret under hans seanser) varit sjuk (varför healde han inte henne bara) och han hade mycket att göra och kände sig pressad att "leverera"

Men, jag skulle vilja veta, först, hur många påstådda medium i Sverige har fysiska seanser och vilka isåfall?

Sen, har alla (?) dessa samma läromästare, ellevaddehetter?

Och, ska alla sitta fastbundna och har med trumpeter som flyger rundor, dvs samma koncept alla?

Alttså vad jag fiskar efter är om dom "lär sig" fuska av varandra och att man kan typ "spåra" det eller om dom är "självlärda".

För dom som inte har 100 koll på fysiska seanser så är det (vad jag kunnat lura ut) att mediet sitter fastbundet (?) i ett sorts kabinett och det måste vara becksvart i rummet. Bara vissa utvalda som gått kurser, varit med i cirklar och allt vad dom håller på med, får vara med. Absolut inget som kan "lysa upp" får tas med in, alla kroppsvisiteras innan, utom mediet.

Sen kommer spökena och snackar med dom och viftar med trumpeter med mera.

Tar med en video som visar hur det går till så om någon inte vet, får en uppfattning om det hela.

Annons:
ru4real
6/19/12, 2:59 PM
#1

Just det här med att det måste vara helsvart, inget ljus och annat känns ju som det är upplagt för fusk. Varför detta hemlighetsmakeri? En egen medtagen stol, underligt… Funkar det inte med vilken stol som helst? Eller just det, den måste ju vara preppad för att det skall funka.

Tramsmedium borde man kunna kalla dessa…

http://www.fritankesmedja.se/mediebluff-avslojade-medier-fortsatter-som-inget-hant

[Gesus]
6/19/12, 3:10 PM
#2

He he Vad är det med spöken och just trumpeter?

Hittade denna när jag skulle leta upp senasen tidigare

Fantastiskt, trots att spöket snackar med dom hela tiden så tjatar dom om att spöket ska göra saker för att visa att det finns där..?

[Alienna]
6/19/12, 3:21 PM
#3

Det jag blir nyfiken på, vad gäller Fry, är vad han var fastbunden med. Det som användes … var fanns detta då lyset tändes? Kring hans handleder, vid stolen eller var? Forfarande ihopknutet, eller "uppknutet"?

[Solante]
6/19/12, 3:49 PM
#4

Händelsen inträffade hos Robin och Sandra Foy,Scole,Norfolk 1992 inför ca 30 personer.

Woo Betty Allen uttryckte att hon var i chock med flera efter att hon fått se "Lincoln" stå med trumpeten i handen när ljuset tändes.

Colin Fry "Lincoln"har aldrig förnekat denna incident rör honom men han vägrar att diskutera den,och han har till och med hotat en Tv-station i GB med rättsliga åtgärder efter en talkshow där händelsen nämndes.

Den stackars jordbundne anden Daniel tycks ha fått ta de mesta av skulden vid händelsen,bekvämast och enklast så för "Lincoln".

[Gesus]
6/19/12, 4:54 PM
#5

#3 Jag är inte så insatt i Frys avslöjande Men Anders Åkesson vet jag hade en egen stol som han släpade med sig (inget konstigt med det ju, stolar finns det inte överallt)

#4 Jordbunden ande ja. Undrar om man kan skylla på det i en rättegång om man hittat på nått? (för det är ju sant att dom kan ta över ens kropp och göra saker med den ju)

ru4real
6/19/12, 5:22 PM
#6

#4 vore mycket intressant att se vad han skulle hota med för rättsliga åtgärder. Han måste ju i så fall bevisa det i domstol, vilket han med allra största säkerhet skulle förlora.

Annons:
[Solante]
6/19/12, 6:53 PM
#7

#3 Plastband och läderremmar användes.

Sandra Foy visade till och med upp hur stadiga och säkra de var.

ru4real
6/19/12, 7:06 PM
#8

Så klart dom är säkra, de kan ju gjutas fast på honom, spelar ingen roll om man kan demontera stolen och komma loss på så vis ju.

[Solante]
6/19/12, 7:13 PM
#9

#5 Nej,det brukar inte fungera det blir ingen lindring av påföljd.

En av "Lincolns" leksaker,ja det ingår ju alltid det här med leksaker i F-seanser var en leksaksbläckfisk som for runt.Ja alla har sina leksaker:)

[Solante]
6/19/12, 7:28 PM
#10

#6 Han menade nog mer med "hotet" att allt ska glömmas bort,han vill inte kännas vid det.Och vill att alla andra också håller sig till det.

[Gesus]
6/19/12, 8:19 PM
#11

Ja det här med att vara fast i stolen (som fö Anders Åkesson hade med sig sin egen) Det är samma som illussionenister använder med att "invagga" i falsk säkerhet eller vad man ska kalla det, lura kanske. Varför sitta fast överhuvudtaget, dom ska väl inte fuska ändå…

Sen, även om dom har blivit besatta av spöken så måste "köttet" klara av att komma loss, sen kvittar det väl vem som "styr" inne i skallen

Solante, du verkar ha koll på detta med Lincoln, berätta gärna mer. Har du koll på Åkessons fubb också?

[Alienna]
6/19/12, 8:30 PM
#12

#11 "Sen, även om dom har blivit besatta av spöken så måste "köttet" klara av att komma loss, sen kvittar det väl vem som "styr" inne i skallen"

Just det. Om han inte planerat att komma loss - besatt eller ej… Hur förklaras då det faktum att han VAR loss. Hur fick "anden" loss köttet från stolen?

Det är den förklaringen jag är nyfiken på. Därför undrar jag var repen/banden fanns vid tillfället då ljuset tändes.

JonasDuregard
6/19/12, 8:56 PM
#13

#12 Enligt den här artikeln: http://1.bp.blogspot.com/_i8mSSBKxq0Q/S-WUtPKJGkI/AAAAAAAAAIk/SpLzmfIe_B4/s1600/cfrykd2.jpg

så hade alla band utom ett endera knutits eller brytits loss.

Annons:
Jane-Lyzell
6/19/12, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

13 om du ska lägga in den artickeln från 1992 ska du lägga in hela ansr jag så här kommer resten!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Alienna]
6/19/12, 10:54 PM
#15

Jag har hittat en sida med utskrift av artikeln + vad undersökningen av banden visade.

BadPsychics - Colin Fry

Mycket intressant, faktiskt…

[Gesus]
6/19/12, 11:31 PM
#16

Jane, du måste ha koll på hur många det är svenska och/eller i Sverige som "kör fysiska seanser.

Jag har uppfattat det som att du inte gör det själv, men gjort ihop med Anders och Colin, rätt eller?

JoHo
6/19/12, 11:43 PM
#17

Jäkligt intressant tråd helt i min smak. Ska blanda mig in så fort jag får tid över.

Klass
6/19/12, 11:54 PM
#18

Men började inte allt detta låååångt tidigare, med systrarna Fox? Trots att de senare förklarade hur de gjorde så finns det fortfarande de som tror att det var andar eller liknande.
Samma sak med Uri Geller; trots att han är mångfaldigt avslöjad så finns det fortfarande de som tror att han har någon slags övernaturlig förmåga.
Colin Fry - samma sak.
Anders Åkesson … varifrån får han sin inkomst nu när han till och med har erkänt sitt fusk? Jo, det finns alltså fortfarande, trots detta, de som tror att han har kontakt med döda människor!

Jane-Lyzell
6/20/12, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

sorry missade en bild!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Gesus]
6/20/12, 10:43 AM
#20

Jag var egentligen ute efter hur många och vilka som "kör" fysiska seanser i Sverige och om man kunde "spåra" vem som lärt dom det, alltså att dom lärt sig bluffa med samma metoder och utrustning ( trumpeter ;-] ) av samma "läromästare" liksom. Typ ta sig loss från stolen och hela den biten.

Det lilla jag hittat hittills är att det bara är Anders Åkesson som gör det (?) Jane har gjort det, men ihop med Anders Och Colin (?) Annars är det några engelsmän bara, so far.

Det är många som inte vet vad fysiska seanser är märker jag, och det visste inte jag heller för ett år sen. Jag trodde det var något som gjordes i början av 1900-talet bara

MEN, jag är mycket intresserad av Colin Fry och hans avslöjande mm också, så fortsätt gärna komma med info osv om det. Ska försöka hinna med att kolla lite mer om honom och göra ett inlägg. Har bla hittat när han kanaliserar (tror jag det heter) ett spöke, och av någon konstig anledning pratar alla dom spökena likadant tydligen. Så har ni tips om honom så tar jag gärna emot det.

En fråga, har för mig jag hört/läst att mediumet "kanaliserar" spöken också under en fysisk seans som snackar. Gör Anders Å det?

Annons:
Joppo
6/20/12, 11:30 AM
#21

En fråga, har för mig jag hört/läst att mediumet "kanaliserar" spöken också under en fysisk seans som snackar. Gör Anders Å det?

Det har jag också läst. Jag tror att AÅ förställde rösten så han lät som en liten pojke. Jag kommer dock inte ihåg källan.

På tal om kanalisering så var det väl med ett sådant medium i ett Outsidersprogram. Hon satt och slog handen i en kudde och trodde hon fick kontakt med en egyptisk gud vid namn Tot(!)

Räknas förresten transmediumskap/kanaliseringar in under fysisk mediumskap?

JoHo
6/20/12, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här kan man förresten köpa en riktig spiritualistisk trumpet som använts på seanser som är "ready to fly" med gimmick och allt.

[Gesus]
6/20/12, 12:45 PM
#23

"22 Ha ha jag har hela tiden haft bilden av en "riktig" trumpet, en sånn med tre knappar i mitten för mig…

JoHo
6/20/12, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23

Nej, nej, nej. De är superlätta (for a reason). Ibland används de för att man ska kunna höra spöken prata genom dem (plötsligt behövs inga medium utan spökena pratar svinbra och inte alls på samma sätt som genom medium. Jane kan kanske ge en länk till ett klipp där detta sker.)

Den trumpet jag visade ovan är ju gammal. Från 40-talet. I dag används en annan typ av trumpeter. Här är en trumpet i min samling. Den köpte jag från en spritistisk trumpetmakare i England.
Jättelätt och med självlysande tejp runt mynningen på den stora delen av trumpeten. Det får inte finnas sådan tejp överst för det är där "ectoplasman griper tag i trumpeten när de får den att flyga" (läs: Man ser då att det är en mänsklig hand som håller i den eller att den lyfts av två fingrar i mynningen. Självlysande tejp skulle ge så mycket sken att man skulle kunna se detta).

[Gesus]
6/20/12, 1:29 PM
#25

John, har inte du koll på vilka som kör detta i sverige?

Och visst är det så att bara vissa speciella får närvara?

[Solante]
6/20/12, 7:18 PM
#26

#11 Du får fråga JL om AÅs fubb.Dom stod varandra nära och lärde varandra om fysiskt mediumskap.

olaka
6/20/12, 7:24 PM
#27

#24

Men va f… Är detta på riktigt?! En stjärnbeprydd folietrumpet? Detta är ju för absurt?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
ru4real
6/20/12, 7:28 PM
#28

Vad kostade underverket?

JoHo
6/24/12, 2:08 PM
#29

På tal om detta med att det ska vara så förbaskat svårt att filma med IR-kamera under en fysisk seans.

Hur gick då detta till?

JoHo
6/24/12, 2:18 PM
#30

#25

Ja, de som kör i Sverige…Svårt i dag då det hemlighålls. Men förutom Lyzell, Åkesson är väl Camilla Persson de som kör.
Vet för lite om de sistnämnda då locket är på vad som manifesteras (OM något över huvud taget sker)

Ja, det är bara speciellt utvalda som får närvara. Oftast efter en helgkurs som man betalat bra för. Det är under kursen vissa blit utvalda att vara med (de som är övertygade och tror). Dessa personer graderas också efter vem som får sitta i den inre cirkeln eller utanför den inre virkeln (vid större fysiska seanser).

#27 & #28

Den jag köpte var lite "lyxigare", men det finns andra beklädnader. Ca £ 20 får man punga ut hos den här leverantören: http://www.banyanretreat.com/eshop/?controller=category&path=16

Jane-Lyzell
6/24/12, 2:37 PM
#31

29 Det är inte äkta helt enkelt!Rynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

groblad
6/24/12, 3:52 PM
#32

#29

"På tal om detta med att det ska vara så förbaskat svårt att filma med IR-kamera under en fysisk seans."

Som Jane säger, det är inte äkta.

Men, varför skulle man inte kunna filma en seans? Om "andarna" ogilalr ljus, så finns värmekänsliga kameror som producerar mindre värme än någon av deltagarna själva.

Just att få fram en metoder så man exempelvis kan filma, utan att det stör de påstådda andarna vore ett gott steg på vägen.


[Solante]
6/24/12, 8:07 PM
#33

#31 Kan inte du visa något äkta då? "Lincoln" kan väl hjälpa dig eller AÅ.?

JoHo
6/25/12, 9:32 AM
#34

#31 Nej att det inte är äkta är ju givet. Inga fysiska manifesteringar av den sorten är äkta på fysiska seanser över huvud taget. #32 Det går inte att filma för om en fysisk "manifestation" skulle ske skulle man se hur det gick till och att det inte är några andar som gör det.

Annons:
Jane-Lyzell
6/25/12, 12:06 PM
#35

34 jo så kan man tolka det om man är skeptiker .- som sagt hoppas jag kan motbevisa dig en dagFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JoHo
6/25/12, 12:31 PM
#36

#35

Du är mer än välkommen. Kan du ordna en fysisk seans med Colin Fry nästa gång han kommer samt att han verkligen får t ex trumpeter att flyga och liknande manifestationer så är jag på.

Jane-Lyzell
6/25/12, 12:34 PM
#37

36 Han gör inga fysiska seanser längre tyvärr och de sista han gjorde var oberoende dirketröst seanser- alltså inga flygande trumpeter! - så sorry!

Du får nöja dig med mig - när det är dags:_)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
6/25/12, 1:50 PM
#38

#35,37 Jane-Lyzell:

Vilken typ av fysiska fenomen är det som du påstår dig kunna frammana? Jag har aldrig fått nåt grepp om det.

Kan du få trumpeter att sväva? Kan du fixa fram sk ektoplasma?

Jane-Lyzell
6/25/12, 1:54 PM
#39

38 sorry Joppo  min cirkel är inte öppet för insyn ännuFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JonasDuregard
6/25/12, 2:00 PM
#40

#39 Att du inte ens vill berätta vad du gör får det onekligen att framstå som att du har något fuffens för dig. Det bevisar givetvis ingenting, men det stärker definitivt inte din trovärdighet.

Jane-Lyzell
6/25/12, 2:11 PM
#41

40 Nu är det så att jag själv är mediumet i min cirkel och är det någon ni ska fråga vad som händer är det min cirkeledare - jag själv har ingen koll.Mer en lite grann som jag får ta del av.

ha ha ha fuffens nja - jo det kan nog tyckas så då jag sitter i ett mörkt rum och har jort i 13 år nu- jag är nog lite knasig- så inte konstigt ni inte förstår!

Om det stärker  min trovärdighet eller inte ger jag faktiskt blanka fasen i - det är så här det är att bygga upp fysiskt mediumskap - det ska inte utt offentligt fören det är färdigbyggt. Det får ta den tid det tar :-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
JonasDuregard
6/25/12, 2:33 PM
#42

#41 "det ska inte utt offentligt fören det är färdigbyggt."

Men du går ut offentligt ändå - fast inte med några detaljer.

"Om det stärker  min trovärdighet eller inte ger jag faktiskt blanka fasen i"

Det tror jag faktiskt inte på. Varför berätta något över huvud taget i så fall? Varför bemöta det du uppfattade som påhopp i Per Olas bok om du inte bryr dig om att framstå som trovärdig?

Jane-Lyzell
6/25/12, 2:46 PM
#43

42 du får tro vad du vill:-)))

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

orsakverkan
6/25/12, 3:11 PM
#44

#41 Vore väldigt intressant att få veta åtminstone ett par exempel på fenomen från er cirkel. Har ni hört direktröster? Automatskrift? Framkallat ektoplasma? Ringande klockor? Leviterande objekt?

JoHo
6/25/12, 3:12 PM
#45

#37

Jag är intresserad av seanser med stora manifestationer. Jag tror inte du har det i dina seanser? Men jag kan vara felunderrättad?

Synd att Colin slutat med fysisk seans. Men var han inte bara förra året hos dig och hade kurs i fysiskt mediumskap? Kan man ha det ändå fast man inte praktiserar dessa kunskaper?

#38

Ektoplasma har Jane frammanat, enligt egen uppgift och bild (!). Tror faktiskt inte att det händer så mycket under hennes fysiska seanser då jag faktiskt tror att hon är ärlig så långt att hon vägrar göra Åkesson/Fry-trick.

Jane-Lyzell
6/25/12, 4:25 PM
#46

44 tyvärr har AÅ gjort att det kommer bli ännusvårare för er att få reda på något äkta fysiskt mediumskap- Jag vet flera seriösa som sitter för och under utveckling - de skulle aldrig gå ut och berätta vad de har för fenomen i deras cirklar, tyvärr.

Det är dedikerade cirklar som suttit i utveckling i många år - det är dom som kommer att bära fram det äkta fysiska mediumskapet - inte skräp o fusk som i Anders Åkessons seanser.

Om man vill se illitioner kan man lika gärna gå och se Joe labero eller john houdi - är säckert mer underhållande och framförallt större utrymme en ett litet seansrum som är svart!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ru4real
6/25/12, 4:26 PM
#47

Varför allt detta hemlighetsmakeri runt allt som medium pysslar med?

Jane-Lyzell
6/25/12, 4:33 PM
#48

45 Vad menar du med stora manefestationer John?

Om du vill se fuskande medium så är det bara hålla ögonen öppna finns dem som tar in sådana i södra sverige- det är nog bara och googla fram det!

Colin måste som alla andra fysiska medium sitta i cirkel för det och tyvärr räcker inte hans tid till för det längre- kanske kommer han göra någon seans i framtiden - men just nu ligger det nere. Jo han gjorde en kurs och seans i det förra året - synd du inte var med:-)

Vad som är eller inte i min cirkel -kan jag inte säga - men en sak har du rätt i och ska det vara fysiskt mediumskap så ska det vara äkta - inget annat räknas!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Starman]
6/25/12, 6:10 PM
#49

#48

Hur avgör man som konsument vad som är äkta och inte?

Uppenbarligen går det ju att luras.

groblad
6/25/12, 6:20 PM
#50

#49

"Hur avgör man som konsument vad som är äkta och inte?"

Om säljaren av en produkt kommer med konstiga bortförklaringar när det ställs frågor, eller helt enkelt vägrar att visa produkten, då anser jag att man kan förutsätta att produkten inte är äkta eller att den ens skulle fungera.

Man behöver väl knappast vara raketforskare för att genomskåda sådant larv.


[Gesus]
6/25/12, 7:35 PM
#51

Jag reagerar över hur svårt det är att få information om fysiska seanser. Både vilka som gör det, och vad dom gör!

Jag har "fått reda på" att tydligen är det bara Anders Åkesson och en Camilla Persson som gör/kan detta i Sverige, och så håller Jane Lyzell på att lära sig (?)

Men, jag läser här #46 att Jane säger att det finns "flera" som sitter i cirklar, vad det nu är?

Skulle inte du Jane kunna förklara lite om hur det fungerar?

Du skriver att du suttit i ett mörkt rum i 13 år och att "dedikerade" cirklar suttit i flera år under utveckling…

Vad händer under utvecklingen, vad är en "cirkel", hur många är med där, vem är cirkelledaren, vilka är dom andra med mera, med mera?

Som jag uppfattar det är det ett medium (du/Jane tex) och sedan folk som gått olika kurser och som sen vill utöka liksom.

Men sitter ni bara i ett mörkt rum och väntar på att döda ska komma dit och ta kontakt eller manifestera sig? Hur "utvecklar" man det/sig från gång till gång?

Förklara gärna…

[Gesus]
6/25/12, 7:40 PM
#52

Jag vet att svara på frågor inte är Janes grej liksom, men här kommer en drös frågor till Jane Lyzell som skulle vara intressant att få svar på.

Läser att Camilla Persson redan för sex år sedan gjorde fysiska seanser i dags- och elektriskt ljus. Du skyller ju alltid på att spökena inte tillåter ljus och att ectoplasman kan döda mediet pga ljuset. Hur rimmar det?

Du satt alltså i tre år med Anders Åkesson i hans cirkel (vad det nu innebär) utan att upptäcka något fusk från honom.

Har Anders Åkesson flera gånger "manifesterat" den självlysande handen under fysisk seans, och har du Jane varit med vid något sådant tillfälle?

Du säger i Radio Houdi att du kan inte avgöra om "anderösterna" var gjorda av Anders eller någon annan. Kan det varit hans fru, som väl smyger runt i kulisserna under seansen?

Hur låter spökena när dom snackar och vad säger dom, finns det någon inspelning på detta?

Och, kan någon av dessa spöken säga sitt namn, eller dom kan precis som när dom snackar med TV-medium bara säga en bokstav eller två liknande varianter..?

Sist, skulle du inte också vilja vara hygglo och länka till någonstans där du "förklarar" hur det var med Colin Frys fuskande

Neutralis
6/25/12, 9:43 PM
#53

#52

Hur spökena låter när de pratar? He he, de låter som en AÅ som förställer rösten. Helt absurt att någon kan sitta med i hans cirkel och inte inse det. Det räcker med en enda seans för en någerlunda kritisk person ska inse att Simon den lilla pojken bara är Anders löjliga förställda röst.

Det finns alldeles för naiva personer i de fysiska seans-rummen, och Jane är givetvis en av dem, bevisligen.

[Gesus]
6/25/12, 9:57 PM
#54

#53 Hoppla, hoppla nu…

Vadå Simon?

Berätta mera… Har du varit med?

[Gesus]
6/25/12, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Hittade en bild på Colin Fry, eller kanske han är Lincoln här, där han har ectoplamsa virat runt skallen.

Jane, är detta ett äkta foto av/med honom och ectoplasma?

Annons:
[Gesus]
6/25/12, 10:04 PM
#56

Såg också detta uttalande av Jane

"Jag säger bara lugn 2010 blir ett år med så mycket fysiska mediumskap så ni kommer sätta i halsen - i hela världen"

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4d714113b9cb462233057285-helen-duncan#61

Vilket var/är det vi fick sätta i halsen, eller menar du att Anders Åkesson avslöjades?

Neutralis
6/25/12, 10:04 PM
#57

#55

Toalettbesök - goes wrong!

Neutralis
6/25/12, 10:10 PM
#58

#54

Simon var hans busande - en liten pojke. Du kanske kan föreställa dig hur en AÅ låter som en liten pojke.

Jag har varit med på hans cirkel ja… visste inte om jag skulle explodera eller asgarva. Det var inte ens början till proffessionelt lurendrejeri, bara patetiskt. Tror till och med jag hade gjort det bättre.

groblad
6/25/12, 10:18 PM
#59

Från Aftonbladet om Nigeriabrev.

"…hela tanken med breven är att verka osannolika. De allra flesta som får breven slänger dem, vilket är precis vad bedragarna vill."

"…bara de mest lättrogna offren svarar på breven."

Mina fetningar.

Kan det vara så Jane Lyzell och övriga tar in sina besökare till sina seanser, och är det därför vi skeptiker inte är välkomna?

Redan när man går på en kurs för att lära sig om något övernaturligt, så har man passerat en gräns, under kursen kan sedan kursledaren eller ledarna ha koll på vilka som tror mest eller som kanske är mest lättlurade.

Därefter väljer man ut vilka som ska sitta i den innersta cirkeln, och vilka man ska placera på sämre platser, och kanske vilka som inte ens får vara med.


[Gesus]
6/25/12, 10:53 PM
#60

#58 Och visst har jag läst att Jane satt med där i tre år

Du har inte sett "den självlysande handen" väl?

Kan inte du hjälpa mig med några av mina funderingar i #51 + #52

Någom som har ngt om Camilla Persson?

[Solante]
6/25/12, 11:40 PM
#61

Handen ska väl varit uppe vid fyra f-seanser,och även hemma hos JL.

Kan väl inte vara någon som vid det här laget tror att hon inte visste om fusket innan det avslöjades.

Neutralis
6/26/12, 8:28 AM
#62

#58

Nej, ingen självlysande hand när jag var med. Tre år kanske stämmer med Jane, vet inte exakt.

Alldeles uppenbart så har Jane inga som helst fenomen i sin cirkel, annars hade vi vetat om det. Att vi skulle fråga cirkelledaren(hennes man) om det förekommer några fenomen, är bara trams. Jane skulle vara den första att veta om det hänt något.

Att Jane inte kunde avgöra om rösterna var Anders eller inte, visar på totalt avsaknad av kritiskt tänkande. Alla som besökt AÅ cirkel borde insett att AÅ förställer rösten, men sådan är inte verkligheten och visar på omfattningen av naiviteten i samband med fysiska cirklar.

Deltagarna vill så gärna tro, att en taskigt utförd fysisk seans, trots det går hem hos de flesta.

Annons:
JoHo
6/26/12, 10:17 AM
#63

#47

> Varför allt detta hemlighetsmakeri runt allt som medium pysslar med?

Kanska uppenbart, eller hur?

#48

> Vad menar du med stora manefestationer John?

Flygande trumpeter etc. Som jag sa; en Åkesson/Fry-show

> Om du vill se fuskande medium så är det bara hålla ögonen öppna finns dem som tar in sådana i södra sverige- det är nog bara och googla fram det!

Letar…

> Colin måste som alla andra fysiska medium sitta i cirkel för det och tyvärr räcker inte hans tid till för det längre- kanske kommer han göra någon seans i framtiden - men just nu ligger det nere. Jo han gjorde en kurs och seans i det förra året - synd du inte var med:-)

Så Colin gjorde en fysisk seans på Ramsbergsgården så sent som i fjol? Törs man fråga vilka manifestationer som skedde?

> Vad som är eller inte i min cirkel -kan jag inte säga - men en sak har du rätt i och ska det vara fysiskt mediumskap så ska det vara äkta - inget annat räknas!

Blir ganska tråkiga fysiska seanser då, eller hur?

#51

Flera frågor var inte ställda till mig men låt mig försöka:

> Jag reagerar över hur svårt det är att få information om fysiska seanser. Både vilka som gör det, och vad dom gör!

Av två orsaker. Få törs verkligen göra fysiska seanser i dag (á la Åkesson) då faktiskt de flesta paranormalisterna är skeptiska till det. På tok för många fysiska medium avslöjades tidigt på förra århundradet och det skadade verksamheten vilket fortfarande känns av. De som existerat i modern tid har oftast varit lite (eller ordentligt) undanskymda (i synnehet för skeptiker).

> Jag har "fått reda på" att tydligen är det bara Anders Åkesson och en Camilla Persson som gör/kan detta i Sverige, och så håller Jane Lyzell på att lära sig (?)

Ja, jag tror inte det är så mpånga fler praktiserande då det är enklare att "prata med döda och de döda pratar tillbaka" än att göra en illusionistshow i mörker. Min åsikt om Lyzell är att hon inte manifesterar något eller får trumpeter flyga eller gör materialisationer eller materia genom materia.

JoHo
6/26/12, 10:29 AM
#64

Gesus; rekommenderar dig att köpa Per Olas bok. Förutom att HELA seansen med Åkesson är nedskriven (jag har hört delar via telefon) så finns bra bilder från AÅ-seansen som det såg ut dagen efter. Bl a brickan som täckts med mjöl där "SImon" skrivit sitt namn. Givetvis då Simon öär liten har "Simon" skrivit sitt namn med bakvänt "S".

Har sett en hel del andra privata bilder, bl a från Per-Ola, som visar fler saker som tallriken med salt och citron under stolen.

Givetvis är cirkelledaren involverad. Denne person sitter ju bredvid mediet och sitter inte fast alls (i AÅ fall så satt hans fru där).

Fysiska senaser görs oftast i kombination av att mediet får loss en (eller båda händerna) för att kunna manipulera vissa saker (oftast rör sig inte mediet från stolen) de övriga "manifestationerna" sker med hjälp av cirkelledaren (trumpeter, rycka i byxben, klappa/smeka folk på kinden/axlarna, materia genom materia etc) och ibland finns en till (eller fler) medhjälpare i antingen inre cirkeln eller den yttre eller i båda.

Fysisk seans är uppenbart bedrägeri där övertydliga manifestationer sker.

Det är också skillnad på t ex fysisk seans och trollbord/bordsdans där mekaniken sker med hjälp av självbedrägeri och tekniken med ideomotoreffekten. En del har nämligen felaktigt kopplat ihop dessa händelser.

[Gesus]
6/26/12, 5:05 PM
#65

#64 Jepp ska off course köpa och läsa boken.

Jag har taskig koll på hur det verkligen fungerar i dagens fysiska seanser, jag trodde som jag skrivi innan, att det var självklart att det bara var båg och avslöjat ända sedan typ 1920-talet.

Är där ingen som kan förklara hur det går till idag, fysisk seans för dummies (John, Neutralis lr Solante kanske?) Vaddå salt och citron liksom?

Jag är sjukt förvånad att någon kan gå på det och med sånnt som förställda röster och skriva i mjöl och att det måste vara mörkt osv osv…

Blir lite korsinlägg här och i Radio Houditråden. Men kan man inte c vilka av dom engelska fysmediumen som lärt sig av varandra liksom

Och vem har lärt upp Åkesson, vem har hjälpt honom med stolen mm?

groblad
6/26/12, 5:42 PM
#66

#65

"Jag är sjukt förvånad att någon kan gå på det och med sånnt som förställda röster och skriva i mjöl och att det måste vara mörkt osv osv…"

Såg du min jämförelse med Nigeriabrev? Om man börjar med en snabb sortering (de som ens anmäler sig till en kurs (de som ens svarar på ett Nigeriabrev)) så har man en hoper ganska lättlurade eller öppna eller vad man ska kalla dem.

Då har man ganska få som man sedan under en kurshelg kollar vidare, ser nivån av "öppenhet". I Nigeriabrevsfallet ser man vilka som efter lite sanslösa påståenden kan fås att betala in en ganska liten summa pengar.

När man fått ihop en liten grupp så kör man på. För personerna i gruppen man har kvar är synen på vad osannolik är helt annorlunda än gemene mans.

Några få kommer sitta i innersta cirkeln, de kommer inte reagera över att det låter som mediumets förställda röst, de kommer inte fundera på varför det ska vara mörkt utan kommer köpa mediumets förklaring rakt av.

På samma sätt kommer den som betalar till Nigeriabrev acceptera i princip vad som helst.

Antar att metoden används för att rekrytera till sekter, medvetet eller omedvetet. Antagligen medvetet från toppskiktet, från de som tjänar pengarna.

Jo: Händer det att ett medium betalar procent på intäkter till det medium som lärt upp denne? Eller till någon annan?


[Gesus]
6/26/12, 6:59 PM
#67

#66 Ja jag såg det och det var intressant, har inte tänkt så innan, bara undrat hur f-n man kan gå på det…

Men här tex, Per Ola verkar ju vara en vettigt kille (?) hur kan han gått på det?

Och Jane, i tre år!? (om jag har rätt i det)

Jag vet som sagt inte hur det funkar med cirklar och allt, men visst är dom med flera gånger och inte bara en? (jag har uppfattat det som dom träffas i cirklen 1 ggn i veckan)

Undrar också hur dom gör liksom. Är det 1 medium som ska vara "kanalen" genom vilket allt ska ske?

Sitter tex Jane och dom i hennes cirkel en gång i veckan och bara väntar på att spökena ska kontakta just Jane?

Och vad är skillnaden från förra veckan, när det inte hände något, anstränger hon sig mer då? Ja ni greppar hur jag menar va?

Klass
6/26/12, 8:10 PM
#68

Det är väldigt intressanta frågor du ställer, Gesus.
Enligt mig är det sådant som, för tillfället, är mest intressant att forska om. Alltså vad tusan det är som rör sig i våra hjärnor som får oss att bli så vansinnigt naiva. Och bara ibland, alltså.
Jag menar att alla är vi nog naiva i vissa avsseenden, men inte alltid om samma saker.

Eller äh, jag kan inte förrklara hur jag tänker. Sorry! Skäms

[Alienna]
6/27/12, 2:06 PM
#69

#55 (bild)

Skall detta föreställas vara fysiskt medium - i fullständigt mörklagt rum?

Annons:
[Alienna]
6/27/12, 3:17 PM
#70

#64 Det är också skillnad på t ex fysisk seans och trollbord/bordsdans där mekaniken sker med hjälp av självbedrägeri och tekniken med ideomotoreffekten.

Du säger alltså, att orsaken bakom ett leviterande (eller flygande)  bord (eller annat föremål) … beror på ideomotoreffekt?! Förväntar du dig dessutom, att någon skall tro på det?

[Starman]
6/27/12, 3:39 PM
#71

#70

Det finns inga dokumenterade fall där ett bord har flugit av egen kraft.

Den ideomotoriska effekten förklarar de "dansande" borden, alltså borden som alltid har minst ett ben mot golvet.

[Gesus]
6/27/12, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

#69 Jag vet inte och undrar också…

Men här är Jane Lyzell där hon påstår att ectoplasma kommer ur hennes solarplexus (genom käderna?)

Det konstiga är att Jane säger själv att det INTE går att fotografera ectoplasma för då kan mediumet dö mm Ändå släpper hon ett foto som hon påstår är just det

[Gesus]
6/27/12, 5:48 PM
#73

Kanske denna kan vara intressant att höra på för dom som inte gjort det? Eller en uppdateringa för dom som gjort det… (korspostar den)

[Alienna]
6/27/12, 6:01 PM
#74

#70 Oops! Där hade jag läst helt fel. Läste vad jag ville läsa…  Flört

#71 Inte vet jag vad det är meningen att man ska se. Jag trodde att det upplysta ansiktet + undersida av tröjan vid brösten åstadkommits av någon svag "underifrånkommande" belysning… Ser ju ut så… Så, det är alltså belysta tröjan - som är ektoplasma…   Förvånad (Intressant.)

#73 AÅ säger här, att han fuskade pga RÄDSLA. Rädd - för VAD?  (Rädsla anses ju vara diametrala motsatsen till kärlek…) Med facit i hand, kan man ju även slå fast, att han också här ljuger ('fuskar'). Han påstår bestämt att det bara hänt en endaste gång - vilket ju senare bevisats vara falskt.

[Gesus]
6/27/12, 8:33 PM
#75

#74 Ja han fortsätter att ljuga

Jag ska lyssna igenom Skeptikerpoddens avsnitt där telesamtalet med Per Ola är med

Har för mig han säger där att, typ, "det vet väl alla att det fubbas" och sen skyller på Stewrt Alexander coh att han också gör det…

Minns inte riktigt och ska lyssna igen

http://skeptikerpodden.se/2011/03/akesson/

[Gesus]
6/28/12, 12:22 PM
#76

Läser här från en fysisk seans med Stewart Alexander, han som Anders säger också fuskar och tydligen har lärt upp Åkesson. Det är Jane Lyzell som skriver om en seans hon varit på med Stewart

"Flera fick möjligheten att se Stewart materialisera andehänder på nära håll - jag personligen såg endast en bit ifrån. Men det var fantastiskt! Flera blev tagna på av delvismaterialiserade händer, trumpeter for också runt och bankade lite lätt på huvuden"

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4d715752b9cb46221d06805a-fysiskt-weekend-stewart-alexander

Det med handen verkar ha gått i arv liksom…

Kan även rekomendera inlägg #15

Annons:
Jane-Lyzell
6/29/12, 12:25 AM
#77

Jag måste vara jädrans intresant för dig gesus- hur orkar du leta upp alla gamla trådar etc---Ja jises du kan inte ha mycket annat för dig!!!

säger som i denna trådens sista inlägg - fusk blir inte långrandigt !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

groblad
6/29/12, 10:57 AM
#78

#77

"Jag måste vara jädrans intresant för dig gesus- hur orkar du leta upp alla gamla trådar etc---Ja jises du kan inte ha mycket annat för dig!!!"

Jane, du hävdar att du kan prata med döda, och frågar dig varför du skulle vara intressant?

Om det visar sig att du bara fuskar, är även det väldigt intressant, dock inte ens i närheten av vad det skulle vara om allt var sant.

Men, för varje del Gesus tar fram lutar det allt mer åt det ena hållet. Kan nästan se ett kantrande skepp framför mig.


orsakverkan
6/29/12, 11:23 AM
#79

Intressant att den glödande handen utpekas som tydligt tecken på fusk av vissa kritiker samtidigt som Lyzell m fl hurrat över liknande fenomen på andra sittningar.

Återigen tecken på att fuskare inte kan skiljas från påstått äkta medium. Verkar endast vara slarv och dåliga bortförklaringar som fäller fuskarna. De andra, hur stort mörkertalen än är, fortsätter som vanligt. Eventuellt blir de ännu försiktigare och svårare att avslöja.

[Gesus]
6/29/12, 12:21 PM
#80

#77 Intressant… Tja det kan man väl kalla det.

Fast du ska nog inte överskatta det och dig själv för mycket. Det är inte direkt svårt att stöta på trådar med mera där du kommer med underliga och motsägelsefulla uttalande. Dock mycket mycket mycket svårare att hitta några där du faktiskt svarar på frågor och kan förklara hur ditt spöksnackeri skulle kunna vara på riktigt.

Detta är också grejer som jag skrivit om innan och jag har inga problem med minnet, så jag behöver inte leta ens…

Och sen, långrandigt, menar du där du skriver "fusk skulle inte bli långrandigt! ha ha ha hi……… blåögd ….. ha ha hi….. oj oj oj……."

När var det Colin Fry avslöjades, 1992! Och han har ju kurser mm hos dig fortfarande än idag, jag vet inte om man kan peta in långrandigt där, men… Jag behöver väl inte nämna att du i tre års tid en gång i veckan satt med i Anders Åkessons cirkel utan att greppa att han fubbade.

Som du säger i Radio Houdi, *"jag kan inte veta/säga om det var Anders röst" (*från mitt minne) och så kallar du dig expert, skeptisk och kritisk

Vad var det förresten som hände 2010 som skulle få hela världen att sätta i halsen?

"Jag säger bara lugn 2010 blir ett år med så mycket fysiska mediumskap så ni kommer sätta i halsen - i hela världen"

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4d714113b9cb462233057285-helen-duncan#61

Nu vet ju jag och alla andra att du inte kan och klarar att svara på frågor om ditt hittepå, men här är två enkla som hade varit intressant att höra din åsikt om i detta fallet:

Är fotot på dig där du påstår att det är ectoplsma som kommer ur din mage "äkta" ectoplasma?

Är fotot på Colin Fry ovan #55 med ectoplasman äkta + "äkta" ectoplasma?

Det känns alltid bisarrt att skriva om ectoplasma, det blir liksom precis som om det skulle finnas på riktigt!

[Starman]
6/29/12, 12:26 PM
#81

#77

Du siade om det sista inlägget i den här tråden? (De stängs automatiskt vid 250 svar?)

Du borde försöka svara på frågorna som Gesus och andra ställer.

Hur står det till med ektoplasman; kan man fotografera den eller inte?
Du påstår å ena sidan att det är livsfarligt att försöka dokumentera ektoplasman med film, samtidigt som det finns bilder på dig där du själv påstår att det är ektoplasma som kommer ur ditt solar plexus.

Hur avgör man i egenskap av konsument vilka medium som producerar äkta fenomen och vilka som kör med illusioner? Hur avgör man det, när man sitter där i ett i övrigt mörkt rum, och säg, en trumpet börjar "flyga omkring"? Det går ju uppenbarligen att luras.

Jane-Lyzell
6/29/12, 1:28 PM
#82

Gesus och alla andra skeptiker i tråden - jag förstår at ni inte förstår skillnad på vad som är vad - därför ingen ide´ens förklara för er - det kommer endast dyka upp nya frågor för er !

Men det är okay att ni är skeptiska - fortsätt vara det - samma som jag är skeptisk till de flesta av er!

Gesus du var en snäll liten skeptiker från början - nu är du lika ettri som alla andra ärkeskeptiker- det blir liksom inte i respekt då att tala med varandra.

Jag ska bort i helgen - men när jag kommer tillbaks ska jag försöka göra en tråd inne på spiritualism i fokus som svarar på era frågor!- fast det kommer bara väcka nya hoss er då ni inte kan skilja agnarna ifrån vetet!

Ha en trevlig helgGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

groblad
6/29/12, 1:38 PM
#83

#82

"…fast det kommer bara väcka nya hoss er då ni inte kan skilja agnarna ifrån vetet!"

Om du verkligen vill att vi ska skilja agnarna från vetet, så bör du svara på frågor istället för att vara oförskämd.

Men du kanske tillhör agnarna? Om du inte svarar här, bara kommer med påhopp och påståenden, då tror vi självklart det.


Annons:
[Gesus]
6/29/12, 2:11 PM
#84

#82 Jag har nog varit likadan hela tiden (finns svart på vitt på min blogg) Det är bara det att när jag inte bara svalde dina dåliga undanflykter och bortförklaringar och du inte klarar svara på mina frågor så blev jag jobbig för dig Och då kör du samma försvarstaktik som alltid, skyller ifrån dig och svartmålar.

För visst är det så enkelt att du KAN INTE svara på frågorna jag ställer, och då måste du såklart flytta fokus till något annat. Vemsomhelst som har lite innanför pannbenet och läser runt här greppar nog det…

Hur kan du vara skeptisk mot skeptiker, på vilket sätt menar du där?

Du snackar om respekt, jag klistrar in en fråga jag ställt dig tidigare (där du påstår att du har svarat på alla frågor 1000 gånger och tycker det är jobbigt och tråkigt och därför inte svarar) vänligen svara på den, det underlättar ju för alla!

Sen får du gärna upplysa mig och andra om hur vi ska ifrågasätta/fråga ödmjukt och med respekt!

T.ex hur skall jag formulera frågan, "varför finns det olösta mord och försvunna personer när "ni" kan snacka med deras andar och få reda på vad som hänt"?

Du får givetvis svara på frågan också, om du inte tycker jag formulerat den för respektlöst eller om du kanske redan svarat på den tusen gånger och tycker det är jobbigt och tråkigt.

Och om du mot förmodan skulle svara, så kan du utesluta den vanligaste undanflykten att andarna bestämmer om dom vill kontakta/kontaktas, eller förklara då varför skulle inte just en mördad eller försvunnen död person vilja kontakta sina anhöriga så dom fick ro och mordet löstes?

Vad jag sett så får medium alltid kontakt med exakt rätt döda anhörig varje gång i alla TV-programmen tex och vad jag förstår på storseanser också.

Hur kan det då vara att bara döda som har det "bra nu" vill komma igenom och berätta det, men inte dom som verkligen skulle kunna underlätta sjukt mycket för många?

Sen om du nu ska starta en tråd på SiF så kan du ju fixa så jag inte längre är avständ där helt utan anledning och förklaring sedan ett halvår ung, så jag kan vara med…

[Gesus]
6/29/12, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Och om du hinner skriva "ja" eller "nej" innan du håller helg

Är detta ett foto på Colin Fry/Lincoln med "äkta" ectoplasma?

Joppo
6/29/12, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Jag tycker vi tar ett till foto när vi ändå är igång. Jane verkar ju besitta mycket kunskap inom området.

@Jane: Föreställer detta foto på mediet Helen Duncan äkta ektoplasma eller är den fejkad? Du verkar ju anse att Duncan är ett äkta medium eftersom du skriver såhär i en tråd på din egen sajt:

"Men under äkta fysiskt mediumskap- kan det vara förödande- som t ex Helen duncans fall och Alec Harris."

Maria
6/29/12, 3:22 PM
#87

#85 Han kan hamna i Guinnes rekordbok. Världens längsta snorkråka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Neutralis
6/29/12, 5:19 PM
#88

#82

Gesus och alla andra skeptiker i tråden - jag förstår at ni inte förstår skillnad på vad som är vad - därför ingen ide´ens förklara för er - det kommer endast dyka upp nya frågor för er !

Kruxet Jane, som du är mycket väl medveten om är att du inte heller kan skilja på fejk och äkta. Du är påläst om historien av fysiskt mediumskap, men vilket naturligtvis inte betyder att du har förmågan att skilja på någonting.

Jag har suttit i ett antal cirklar inkl. AÅ. Att du och många andra köper dessa med hull och hår, betyder inget annat än en överdriven naivitet. Vilket jag skulle vilja påstå är motsatsen till ett kritiskt och undersökande sinne, som jag uppfattat att du skulle vilja beteckna dig själv som.

Du håller både Colin Fry och Helen Duncan som äkta… Vad säger du då om bilderna i #85 och #86. Tycker du inte att det är höjden av naivitet att tro att någon av dessa två medier skulle vara äkta?

Att du inte omedelbart uppfattade att AÅ enbart förställde rösten, utan satt med i tre år, betyder ingenting annat än att du är otroligt naiv och absolut inte kan avgöra vad som är äkta eller inte. Det skulle jag vilja påstå är kalla fakta som talar för sig själv.

Så sluta är du snäll att framstå som någon som kan avgöra vad som är äkta eller fejk inom fysiskt mediumskap. Det blir bara patetiskt är jag rädd.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Gesus]
6/29/12, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Ja Jane har rätt i 1 sak när hon säger att "vi" inte förstår…

Jag personligen förstår inte hur någon frisk människa år 2012 kan tro på detta uppenbara fusk och skitsnack rent ut sagt

HUR kan man tro och påstå att tex Helen Duncan, som f.ö krökade ihjäl sig, var ett "äkta" fysiskt medium när man tex ser dessa ectoplasmabilder på henne. Jag har sett en hel del… Kolla här tex http://www.harrypricewebsite.co.uk/Seance/Duncan/duncan-plates-11.htm#PlateXXII

Ibland blir jag irriterad på mig själv att jag ens diskuterar saker som ectoplasma, precis som om det skulle finnas på riktigt. Men man är väl intresserad av att höra woo-woosens tokiga förklaringar..?

Det kvittar hur Jane vänder sig så har hon arslet bak!

Kan man fotta ectoplasma, gör det!

Kan man INTE, så är alla bilder fejk (och ja såklart dom är) inklusive den där Jane själv är med och påstår att det är ectoplasma från hennes solarplexus

Ska biderna inte vara fejk, så går det att fotta, igen, gör det då!

Är bilderna fejk (c ovan) så är Helen Duncan och Colin Fry med flera, ink Jane Lyzell, medvetna bedragare (om det är Fry på bilden)

Är bilderna inte fejk, så går det att fotta osv osv…

Och sen, påstås det inte att ectoplasma ska komma ut ur "kroppsöppningar" från mediet? Varav alla gamla bilder med ostduk från öron, näsa och mun på mediet.

Om så, hur kommer Janes ut från hennes solarplexus, och GENOM KLÄDERNA?

Bifogar en av dom bättre bilderna jag sett, på tal om det ;-]

Annons:
[Solante]
6/29/12, 10:23 PM
#98

Undra varför ecto är så lång o smal?

[Solante]
6/30/12, 5:17 PM
#99

#84

Nu kommer du aldrig att få något svar som stämmer med verkligheten som den är.Det leder ingen vart frågandet, endast matning av egon.Och en form av hjärntvättning som en del skeptiker kanske redan har drabbats lite smått av.

Lägg energin istället på att försöka skapa en lag som förbjuder dessa personers verksamhet om du har möjlighet och är seriös.

Lycka till!

groblad
6/30/12, 5:23 PM
#100

#99

"Och en form av hjärntvättning som en del skeptiker kanske redan har drabbats lite smått av."

Kan du ge ett par exempel på vad denna "hjärntvättning" skulle bestå i?

"Lägg energin istället på att försöka skapa en lag som förbjuder dessa personers verksamhet om du har möjlighet och är seriös."

Menar du på fullaste allvar att man borde ha en lag som förbjuder människor att tro de kan skapa ektoplasma? Och att se till att en sådan kommer till stånd vore att arbeta seriöst enligt dig?

Är ganska säker på att de flesta skeptiker föredrar att informera och på så sätt få människor att själva se det absurda i vissa påståenden.


[Gesus]
6/30/12, 9:30 PM
#101

Från Ramsbergsgårdens site - Jane Lyzell

Fysiskt mediumskap!

Väldigt få medium kommer till denna utveckling i sitt mediumskap då det är en ”extra gåva” som krävs av dig som medium. Du måste ha den kemiska förmågan i din kropp att förändra din kemiska struktur i blod och kroppsmassa till något som heter ektoplasma.

Vilket är en blandning ifrån andevärlden som genom sina kemister, alkemister och doktorer blandar den med mediumets egna vätskor och livs energi. Vilket blir en levande flytande massa. Ur denna ektoplasma kan sedan fysiska fenomen i olika variabler upplevas.

Det fysiska mediumskap vi förmedlar här är det traditionsenliga ektoplasma byggda fysiska mediumskapet.

http://www.ramsbergsgarden.se/de-olika-mediumskapen.html

ru4real
6/30/12, 10:14 PM
#102

Hahaha. Vilket snömos.

Sara D
7/7/12, 10:14 AM
#103

Intressant tråd! Extra intressant är att det fysiska mediumskapet verkar ha kommit tillbaka i allt större utsträckning på senaste tiden. Några teorier om vad det beror på?

olaka
7/7/12, 10:47 AM
#104

#104 Vanligt mediumskap har ju ökat och legitimiserats genom att medium får utföra sitt geschäft obestridda i media, typ 4+, och då kommer nog såna här extrema yttringar som ett brev på posten. En annan förklaring kan ju vara uppsvinget av intresset för romantiken och steempunk, och då ingår ju sånt här. Men det tror jag mindre på, de allra flesta som intresserar sig för en modeyttring är rationella nog att kunna skilja fiktion från verklighet, speciellt en så plump fiktion.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Joppo
7/7/12, 12:58 PM
#105

#103 Pengar kan nog spela in. Det verkar vara ganska lukrativt att hålla på att vifta med trumpeter och trixa med spöklera. Nyligen hölls t.ex en "fysisk weekend" som kostade 5500 kr per person. Mer info här

Sara D
7/7/12, 2:03 PM
#106

# 104, 105

Hm, ja, pengar har nog en stor betydelse i det hela och den ökade tron på andar förstås…

Förra sekelskiftes fysiska mediumskap var främst till för att bevisa andevärldens existens. Så tycks inte vara fallet nu dock.

Det är mycket av den gamla spiritualismen/spiritismen som kommer tillbaka, emellertid är den en sak som jag väntar på ska "poppa upp", och det är andefotografier. Dvs, där både den som fotograferar och den/de som fotograferar menar sig vara mediala.

Klass
7/7/12, 2:24 PM
#107

#105 Joppo

Jag läste berättelsen som finns längre ned på sidan. Det låter onekligen fantastiskt det publiken får vara med om.

Jag undrar vad det är som gör ett sådant framträdande "andestyrt", när t.ex. illustionister verkar kunna göra exakt samma saker och även ännu mer spektakulära trixs?

Om jag inte fattat fel så är enda skillnaden att trollkarlar/illustionister inte påstår att det är någon slags andevärld som "tar över".

Det är det som jag tycker är mest fascinerande med detta fysiska mediumskaps anhängare/troende - inte själva mediumskapet i sig.

olaka
7/7/12, 2:35 PM
#108

#106

Men fotografiet som "sanningssägare" är ju ganska passé, alla vet idag att man kan presentera vad som helst i ett fotografi eller en film.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Sara D
7/7/12, 3:23 PM
#109

#106 Kan vara därför. Dock var det tydligen viktigt vid s.k. andefotografering att den som skulle fotografera skulle ta med egen film (eller plåtar som det hette då), samt sätta in och ta ur dessa ur kameran själv - och vara med vid framkallningen. Detta för att undvika att det fotografiska mediet skulle fuska med dubbelexponering eller liknande. Något sådan borde de väl ändå kunna göras? Jag menar, om man tror på andar vore det troligtvis toppen att bli kunna fotograferad med en ande?

JoHo
7/7/12, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

#106

> Det är mycket av den gamla spiritualismen/spiritismen som kommer tillbaka, emellertid är den en sak som jag väntar på ska "poppa upp", och det är andefotografier. Dvs, där både den som fotograferar och den/de som fotograferar menar sig vara mediala.

Sådant har på sätt och vis "kommit upp" och används i flera fall som tidningar (så gärna) berättar om, fast på ett mer modernt sätt.

Dels med videos och dels med bilder på "spöken" samt alla dessa andra paredolia-fall och "andeorber".

Bilden visar hur The Sun (och givetvis Aftonbladet) blev lurad av en iPhone-app där man kan lägga in bilder.

Videon är min rekreation av en video som cirkulerade och startade (givetvis) av The Sun i England och (lika givetvis) togs upp av Aftonbladet. En liten grabb lurar alltså två stora tidningar med magikern Andrew Maynes trick Ghost Vision.

Varför gör folk detta? Tja, jag tror att det handlar om uppmärksamhet. Antingen handlar det om busstreck av småglin som ovan. Bilden på pojken är däremot inskickad av en äldre man. Det är ett sätt att synas.

Man har inte det liv man vill ha eller trodde man skulle ha vid en viss ålder så man gör allt för att synas. Detta kan man lätt göra genom att vara "speciell" och kunna "prata med spöken".

På fysiska seanser är det ju bara speciellt utvalda, alltså "toppskiktet" på kursen som får närvara. Detta är ju något som gör att de känner sig speciella.
Detsamma med fysiska påstådda medium; i dag när marknaden formligen svämmar över av medium i varje gathörn så finns det alltså de påståda medium som är "lite extra" än alla de andra. Det är de som kan frambringa ektoplasma och få trumpeter etc att flyga i ett mörkt rum. Sådan kan man bara göra "efter år av övning och studier" vilket gör dem "unika" och andra aspirerande påstådda medium ser upp till dem.

Lite vad jag tror.

Neutralis
7/7/12, 7:28 PM
#111

#109

Tror du själv på andefotografierna, eftersom du skrev det? Jag tycker mentalister och illusionister gör liknande saker hela tiden. I början på seklet var det nog bra mycket lättare att lura gemene man.

Annons:
JoHo
7/7/12, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Här är en typisk bild på "andefotografering" från förra århundrats början:

JoHo
7/7/12, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Här är en bild av W.H Mumler, som var föregångaren till andefotografering, med sin mest kända bild; änkan till President Lincoln med en "spökpresident".
Mumlers karriär som andefotograf avtog när folk i Boston upptäckte att många av de "spöken" som framträdde var levande personer i just Boston.

Redan då, redan då….

Sara D
7/7/12, 9:29 PM
#114

#111 Hur menar du? Om jag tror på att det är kort på andar som har tagits för att de är mediala, så nej.

Jag tror inte att människor var mer lättlurade då, en person som tror starkt på något kan gå på vad som helst. Det gäller både inom tro och ideologi.

Sara D
7/7/12, 9:40 PM
#115

#110

Intressant…Jo, jag har också funderat på att det är "spökvideos" och och "spökbilder/orber" som har tagit andefotografiernas plats.

Underligt att folk tog den där bilden i tidningen för "äkta", då det är en mycket dålig fejk. Tyvärr måste jag säga att din video också var rätt dålig ;) Kan du inte försöka göra en mer "trovärdig" video? Vore intressant att se hur bra det går att göra en sån med mycket enkla program. Själv är jag alldeles för dålig med datorer för att klara av att göra ngt sådant.

hmm… jo, alltid tråkigt att vissa anser sig vara bättre än andra.

Jag gillade andebilderna :) Viste du att Lincon var spiritualist? Antar att det är därför hans fru har tagit en sådan bild.

JoHo
7/8/12, 1:05 AM
#116

#110 Jag efterliknade originalfilmen som lurade The Sun och Aftonbladet (och ett GÄNG av skymningspress i olika länder). Originalklippet var precis lika dålig. Och, nej; jag gjorde videon medvetet "cheesy" för att folk skulle förstå att det var en uppenbar fejk. Ändå kan du se på kommentarerna att en del tvekade och trodde det var ett "riktigt spöke". Du skulle se de mail om klippet jag fått. Blev tvungen att ändra rubriken och även lägga till text i klippet om att det var fejk. ÄNDÅ kommer då och då mail eller kommentarer om att de är övertygade att klippet är äkta. Du kan ju bara tänka hur det skulle bli om jag gjorde videon "trovärdig". Maynes trick gör också att ingen video manipuleras i efterhand. Man kan få denna skugga att dyka upp på vilken telefon man vill….

JoHo
7/8/12, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Just ja; här är en bild jag tog på mig själv och ett "spöke" med "spökappen" för iPhone där samma pojke som i artikeln i The Sun finns med. Ville ha en människa med i bilden som visar storleksskillnaden och för att se hur "blendad" det här "spöket" är i bilden.

Kanske lätt att förstå att det är fejk såhär men ändå öser det in liknande bilder och videoklipp till tidningarna som älskar att föda folks vidskepelser (återigen tjänar de mer pengar på horoskop, annonser till telemedium/siare, att låta påstådda medium ha fasta kolumner etc än att de skulle släppa in skeptiker som inte har någon "magi" att visa upp).

Hellas
7/8/12, 10:33 AM
#118

Vill inflika att då det handlar om andefotografering så sägs det att en del människor har större förutsättningar att lyckas än andra.

Det som jag är intresserad av är Psychic Art och EVP dessutom är Telepati ett ytterst intressant område.

Alla typer av mediumskap kräver någon typ av cirkelverksamhet då det utvecklas.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
JoHo
7/8/12, 10:44 AM
#119

#118

Har du något bra EVP att dela med dig? Kan du lägga upp ljudfilen FÖRST utan att berätta vad som sägs i ljudklippet så ska vi alla gissa så vi inte faller för en förklarande ljudparedolia.

Hellas
7/8/12, 10:54 AM
#120

#119 Tyvärr inte, jag är troligtvis mer oinsatt och novis än vad du är ;).

Jag har medverkat några gånger då man sitter i experimentell cirkel för EVP och samtidigt har en bandspelare men banden har jag inte tillgång till och dessutom var kvalité dålig.

Jag läste för många år sedan en artikel i en damtidning, kan ha varit Året Runt eller Hemmets journal el. liknande.
Det finns en gammal kvinna i sverige som håller på med det hör, hon visade på bild upp en mindre inspelningsstudie.
Så här i efterhand blir jag sur på mig själv för att man inte skriver upp namn men vid tillfället var jag inte speciellt intresserad.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
7/8/12, 10:57 AM
#121

Hittade henne direkt, Lizz Werneroth

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Gesus]
7/8/12, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

#117 Vilken av dom två är spöket ;-]

Tillbaka till trådämnet

Någon som har koll på var hur och vem som startade detta med fysiska seanser, ectoplasma och hur det utveklades?

Jag har kollat lite på systrarna Fox som sägs startat den moderna spritismen, men hittar inget om fysisk seans och ectoplasma mm…

Och när vi ändå är lite ot med spökbilder kan jag lägga in ett foto taget i vår hall

#rättat stavfel!

[östgöten]
7/8/12, 9:32 PM
#123

ja hitta ett kul citat av vårt favorit medium jane. det har kanske inte myhcket att göra med tråden men skitsamma

Vem har sagt att jag tar hårt på kritiken - JAG ÄR TRÖTT PÅ ERAN KRETIK, fast den berör mig inte - den går in i ena örat och ut igenom den andra - som luft ungefär!

_http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=11208&hilit=%C3%96vernaturliga+snillen+spekulerar&start=60
_

[Woozy]
7/8/12, 10:52 PM
#124

#122

Är det inte dumt att röka inomhus? Glad

Sara D
7/9/12, 10:18 AM
#125

#122

Jag kan nog hjälpa dig här Gesus. Men vilken typ av fysisk seans el fysisk mediumskap menar du? Vilket element i seansen är det du tänker på? Är det förkroppsligande av andar? Spiritualismen och spiritismen såg lite annorlunda ut tidigare så det är därför jag undrar, alltså för att kunna ge dig rätt info :)

Annons:
[Gesus]
7/9/12, 9:46 PM
#126

#124 Ha ha, Nej det är inte cigarettrök… Det är efter en "olycka" i köket som röken kommer.

Men ni ser ansiktet till vänster om dörren va?

#125 Jag undrar vem som "började" med ectoplasma och materalisering av andar tex. Typ om det finns uppgifter om vem och hur det startade med fysiska seanser, alltså att andarna började vifta med trumpeter och sånt.

Jag har läst om Systrarna Fox och att dom anses  ha startat den moderna spritismen, men dom hade väl inga fysiska seanser?

När jag ändå "har dig på tråden" Undersöker du något om fusket i mediumbranchen?

Som tex har du någon koll på det som jag egentligen efterfrågar i tråden här. Om det går att "spåra" fysiskt seansfusk, genom medium och deras läromästare (Anders Åkessons = Stewart Alexander osv)

Såg att du inte var helt nöjd med min gamle kompis från föör =)

Joppo
7/10/12, 12:33 AM
#127

#122 En av de bättre "spökbilder" jag sett faktiskt. Är gumman infogad via photoshop eller är det röken som skapat henne?

[Woozy]
7/10/12, 6:34 AM
#128

#127

Har sett den bilden förut och den är manipulerad. Glad

[Gesus]
7/10/12, 12:15 PM
#129

#127 + #128 Ja en bild jag gjorde till "spökbilder i fokus"

Bara tog en gammal gummabild och la in i röken och "dimmade" henne, PS ja.

Sara D
7/11/12, 9:35 AM
#130

#126

Egentligen började spiritualsmen inte med systrarna Fox, utan med Swedenborg och Mesmer. Men spriritualister ser systrarna Fox upplevelser som startskottet för spiritualismen. (Man får inte heller glömma spiritismen här, den glöms ofta bort tyvärr).

Det här med trumpeter är något som egentligen kallas för "direkt röst", dvs i vissa seanser upplevs andarna kunna använda "sin egen röst" så att deltagare på senasen kunde höra dem "fysiskt". Många gånger hördes rösterna mycket svagt och därför började en trumpet användas. Den första som använde en andetrumpet var Elizabeth Blake, ett medium från Ohio som hade specialiserat sig på direktröst seanser. Hon använde sig av två fot långa trumpeter. Den smala delen av trumpeten skulle placeras vid hennes öra och den bredare delen var intill sittarens öra. Senare utvecklades användningsområdet för andetrumpeten och medium använde de även som "bevis" för att andar var närvarande under seanser genom att de (trumpeterna), förutom att förstärka de menade andarnas röster, även upplevdes kunna sväva runt i det mörka rummet.

Nej, jag undersöker inte fuskande medium eller "icke fuskande" medium. Jag forskar om tron på andar/spöken mer generellt - och upplevelser av andar/spöken. Men jag ser "inget nytt under solen" när det gäller medium. I alla yrkeskategorier finns det oärliga personer som utnyttjar andras godtrogenhet - mediumskap är bara ett av dessa yrken… Eller ja, det som väl är "nytt under solen" är att vem som helst idag kan blir (och blir) medium, och statar nya utbildningar för att utbilda nya medium. Tidigare fanns inte utbildningar och därför inga pengar i att utbilda medium. Tyvärr så är utbildningarna mycket dåliga och allt för korta, med tanke på att mediumen kommer att möta många människor som är i sorg. En knapphändig utbildning resulterar nog i att medium faller för frestelsen att fuska ibland, då de kanske inte vet hur de ska handla i olika situationer eller tolka de upplevelser eller förnimelser de har av sin andekontakt.

Hoppas att du fick svar :)

Jane-Lyzell
7/11/12, 12:07 PM
#131

126 och 130

Ectoplassma har funits i alla tider - se bara i liknelser i bilbeln så inget nytt under solen - Indiannerna har idkat swetthydda under alla år där materialisationer är ett faktum.

Andrew jackson Davis - tror jag föregångaren till the fox sisters var - man kan gämställa han med Swedenborg - fast han var ifrån Amerika- de ansågs vara fäder av spiritismen/spiritualismen.

Här i sverige har det funnits andeskådare innan spiritismen fick fotfäste här redan på 16-17 talet - så materialiserade man andar - då direkt på kyrkogårdarna:-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

ru4real
7/11/12, 12:17 PM
#132

Bibeln som referens till ngt verkligt överhuvudtaget måste väl vara absolut värsta ngnsin. En bok författad av en massa förvirrade gubbar flera hundra år efter de påstådda händelserna den "beskriver" är ingen trovärdig källa till ngt annat än att man med säkerhet kan säga att den är gjord av pappersmassa.

Resten tror jag inte heller på! :)

Annons:
Jane-Lyzell
7/11/12, 12:24 PM
#133

132 skippa bibeln då och ta in naturfolkens berättelser- läs historieböcker etc…..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Gesus]
7/11/12, 12:29 PM
#134

#130 Jaha så det är egentligen inga "trumpeter" utan mer "hörstrutar"

Har innan aldrig greppat det med trumpeterna, varför trumpeter? Och först trodde jag det var "vanliga riktiga" trumpeter sånna man spelar i/på :-]

#131 Var i Bibeln menar du att det står om ectoplamsa, vilket T eller bok osv?

#130 + #131 Är det (ska det vara) ectoplasman som flyttar runt "trumpeterna" med mera i rummet?

ru4real
7/11/12, 12:30 PM
#135

Som berättelser är de nog mycket intressanta. Som fakta; nja, verkligen inte. Vi har ju våra egna berättelser här i sverige, om tomtar och troll och andra skogsväsen. Mig veterligen har inget bevisats eller fotograferats och kunnats visats upp vetenskapligt hittils iaf. Så jag tror inte på sådant heller. Visst vore det kul om det kunde bevisas, men än så länge tar jag sådana berättelser som sagor och vidskepelse.

Och ja, jag har har läst historieböcker, är det några speciella du tänker på, för i de jag läst har man kunnat verifiera historien, de är faktabaserade. Eller så presenteras det som terorier, inte fakta eftersom det inte är 100% belagt att så har fallet varit.

Men kom gärna m boktips, jag är allätare inom läsandet…

Joppo
7/11/12, 1:22 PM
#136

@Jane: "Indiannerna har idkat swetthydda under alla år där materialisationer är ett faktum."

Jag tycker det är ganska motsägelsefullt det här med svetthyddan Jane. I andra trådar så skriver du att ektoplasman är både värme och ljuskänslig, vilket knappast gör en svetthydda till en optimal plats för såna här aktiviteter, eftersom den innehåller en eld.

Varför funkar det på detta sätt för indianerna, men inte för t.ex din kompis Lincoln/Colin Fry som måste göra sina konster i mörker?

Om materialitionerna dessutom är ett faktum som du skriver, var finns då fotobevisen som stöder detta? Om det finns en eld, så skulle det gå utmärkt att filma med en helt analog kamera, så du kan inte använda elektronikbortförklaringen Flört

Jane-Lyzell
7/11/12, 1:36 PM
#137

136 Sweddhyddor är i totalt mörker!

Vet du jag skiter fullständigt i hur ni uppfattar saker och tror ni kan och vet fysiskt mediumskap - det kan ni inte ! och jag förstår att ni inte kan sätta er in i det heller - då ni är just skeptiker!

ska se om jag får lust att försöka förklara vad det är ine på min egen sajt! - men inte tror jag det kommer göra er klokare! inte i er värld där inte mediumskap existerar- hur ska vi kunna förklara för er!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Starman]
7/11/12, 1:44 PM
#138

Obvious liar is obvious.

Klass
7/11/12, 1:47 PM
#139

#137 Jane-Lyzell

Så ectoplasma tål värme, alltså? Eller är det bara viss sorts värme som dessa andematerialiseringar tål?

Annons:
ru4real
7/11/12, 1:47 PM
#140

Svårt att veta vad ngt är då det inte är på riktigt (har iaf inte bevisats eller testats vad jag vet el sett, ngn som vet får mycket gärna peka på bra bevisning).

Förklaringar är ju bra, bevisning bättre! :)

Jane-Lyzell
7/11/12, 2:09 PM
#141

så lite ni vet- är ni intreserade föreslår jag er- att själva skapa en fysisk cirkel och undersöka sakenCool

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
7/11/12, 2:15 PM
#142

#140

Du skall inte vara här å häcka. In på foto.ifokus och ge kritik på bilder istället he he Tungan ute

Joppo
7/11/12, 2:18 PM
#143

#137 Efter att ha undersökt saken ytterligare verkar det som om du har rätt gällande ljuset. Jag trodde att man använda sig av en eldstad inuti hyddan för att heta upp den, men man använder tydligen upphettade stenar från en extern eld.

Dock är det väl inte speciellt konstigt om man upplever en massa konstiga saker inuti en asvarm kolsvart hydda. Sitter man därinne tillräckligt länge så man väl börja hallicunera för eller senare pga värmeslag och/eller syrebrist.

[Woozy]
7/11/12, 2:23 PM
#144

#143

Dock är det väl inte speciellt konstigt om man upplever en massa konstiga saker inuti en asvarm kolsvart hydda. Sitter man därinne tillräckligt länge så man väl börja hallicunera för eller senare pga värmeslag och/eller syrebrist.

Värmeslag och syrebrist?

ru4real
7/11/12, 2:26 PM
#145

Det är väl hallucinationerna man vill åt. Det är väl först då man är i kontakt med ngn "gud", ser och hör saker. Indianerna tuggade även peyotee och liknande för att få den "kontakten".

Inget nytt där mao, människan har alltid försökt uppnå ngt högre "väsen" eller så. Men från att via ett droginducerat tillstånd tro att det på verkligt finns ngt är nog lite väl att ta i…

Joppo
7/11/12, 2:37 PM
#146

#144 Jag förstår inte riktigt din fråga…? Det är väl ganska självklart att dessa saker kan inträffa om man sitter i en svetthydda. Syrebristen på grund av att det sitter många människor i ett litet utrymme och värmeslaget pga stenarnas värme. Om man dessutom toppar det hela med lite droger* som ru4real skriver om lär man antagligen uppleva massor med skumma grejer.

* Nu antyder jag inte att det är "common practice" att bruka droger bland er som är inne i sånt här. Lika bra att förtydliga det med en gång ;)

Annons:
[Woozy]
7/11/12, 3:26 PM
#147

#145

Det är väl hallucinationerna man vill åt. Det är väl först då man är i kontakt med ngn "gud", ser och hör saker.

Är det din tro om mediala människor?

#146

Nu antyder jag inte att det är "common practice" att bruka droger bland er som är inne i sånt här.

Tur för dig det Flört

ru4real
7/11/12, 3:33 PM
#148

#147:

Det är väl hallucinationerna man vill åt. Det är väl först då man är i kontakt med ngn "gud", ser och hör saker.

Är det din tro om mediala människor?

Nix, det är vad du tolkar min text till. Ingenstans har jag skrivit det du läser. Läs om och rätt är du snäll. Enklare att debattera då.

[Woozy]
7/11/12, 3:40 PM
#149

#148

Du nämner texten med två "väl".

Kan tolkas som påståeende eller fråga.

ru4real
7/11/12, 3:54 PM
#150

Nu kommenterade jag din kommentar, men jag läste din första tolkning som att du tror att jag tycker det du skrev, vilket är en felaktig tolkning av mitt inlägg.

Och om du tolkar det som en fråga, så finns den i den första meningen, att det är hallucinationerna som man vill åt. Och det refererar till att sitta i ett svettält.

Att medium (som du tolkar det till) använder sig av detta får stå för dig. Inget som jag sagt. Jag har ingen aning om hur medium "jobbar", om de använder hallucinogener eller andra rekreationsfarmaka.

Klass
7/11/12, 5:15 PM
#151

Jag vill gärna veta svaren på frågorna jag ställde i #139.

[Woozy]
7/11/12, 5:39 PM
#152

#150

Tror du målade in dig i ett hörn nyss, men jag ser mellan fingrarna denna gången.

Klass
7/11/12, 6:10 PM
#153

#152 Woozy

Du får gärna berätta hur ru4real målade in sig i ett hörn, annars ser ditt "men jag ser mellan fingrarna denna gången" bara ut som något slags översitteri, och det vill vi ju inte, eller? :-)

Handlade inte #145 specifikt om de som håller på med dessa "svetthyddor"? Varför tror du då att ru4real syftar på alla "mediala"?

Annons:
ru4real
7/11/12, 6:29 PM
#154

#152 funderar lite på det jag med, känner mig inte speciellt inmålad. Men, Woozy får ju tolka hur h*n vill, har vi ju märkt tidigare :)

Neutralis
7/11/12, 7:04 PM
#155

#134 Gesus**
Var i Bibeln menar du att det står om ectoplamsa, vilket T eller bok osv?**

Tror du verkligen fröken Jane svarar på den frågan? Det var väl ändå att ta i.

#133 Jane**
skippa bibeln då och ta in naturfolkens berättelser- läs historieböcker etc…..**

Är det i någon av de böckerna du läst att delfinerna lagar jordskorpan?

[Woozy]
7/11/12, 7:07 PM
#156

#154

Det var snällt att jag får tolka det jag läser. Glad

Neutralis
7/11/12, 7:24 PM
#157

#130 Sara

Tyvärr så är utbildningarna mycket dåliga och allt för korta, med tanke på att mediumen kommer att möta många människor som är i sorg. En knapphändig utbildning resulterar nog i att medium faller för frestelsen att fuska ibland, då de kanske inte vet hur de ska handla i olika situationer eller tolka de upplevelser eller förnimelser de har av sin andekontakt.

Om någon fuskar har alldeles självklart inte med längd eller typ av utbildning att göra, utan på personens karaktär. Sen kan jag skriva under på att det är överskott med människor med dålig karaktär inom den mediala svängen.

Överhängande finns en längtan att bli sedd, att betyda något och göra skillnad på det trista liv som många upplever, av en mängd olika anledningar, som t.ex. dålig självkänsla. Människor i personlig kris söker ofta efter enkla lösningar, och en del av dem hamnar i den andliga sfären där de helt plötsligt kan göra en inverkan på andra människor, som kanske inte har varit möjligt tidigare…

…Vips så finns de på kartan igen med en överdriven tro på sig själv och hens förmågor. Förmågor som ofta bedöms med en dålig självkänsla och som inte tål minsta lilla ifrågasättande. En ond cirkel startas där en grupp människor okritiskt höjer varandra till skyarna… utåt sett iaf. Med dålig självkänsla kommer givetvis det obligatoriska baktaleriet som ett brev på posten.

Det är min erfarenhet genom åren.

[Gesus]
7/11/12, 8:32 PM
#158

#137 "ska se om jag får lust att försöka förklara vad det är ine på min egen sajt!"

Det sa du för snart två veckor sedan! Som vanligt händer INGET!

http://skepticism.ifokus.se/discussions/4fe0746988f4725aa202c259-colin-fry-jane-lyzell-och-trumpeterna#82

[Gesus]
7/11/12, 8:55 PM
#159

Jane svara jallafall på frågorna;

Är fotot på Colin Fry ovan #55 med ectoplasman äkta + "äkta" ectoplasma?

Vad var det förresten som hände 2010 som skulle få hela världen att sätta i halsen? #56

Är fotot på dig #72 där du påstår att det är ectoplasma som kommer ur din mage "äkta" ectoplasma?

Kan/gör du inte det är du garanterat en bedragare i mina ögon!

Jag har varit tveksam om du är lurad eller luras hittils, men undviker du även dom frågorna ser jag inget skäl till att du inte skulle vara en medveten fuskare..!

En bonus som du kan svara på från #84

Sen får du gärna upplysa mig och andra om hur vi ska ifrågasätta/fråga ödmjukt och med respekt!

T.ex hur skall jag formulera frågan, "varför finns det olösta mord och försvunna personer när "ni" kan snacka med deras andar och få reda på vad som hänt"?

You reap what you sow!
The G

Jane-Lyzell
7/11/12, 10:37 PM
#160

158 och 159 - Detta får bli mitt sista inlägg här inne -Jag kommer inte svara på någon skeptikers frågor mer och särsklit inte dina - efter all denna orespekt för min tro och person samt Colin som person + det fysiiska mediumskapet.

När ni kan fråga frågor med respekt - så ska jag svara - och jag skriver på min sajt när jag finner tid för det - jag har en kursgård att sköta och familj.

Trodde nog aldrig jag skulle säga det - Men John Houdi - har faktiskt försökt få er att förstå respekt - det kommer man längst med , istället för att som ni köra på som trilskna barnrumpor - eloge till John.

Ha det fint här inne på er sajt nu och önskar er en trevlig sommar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Klass
7/11/12, 10:49 PM
#161

#160 Jane-Lyzell

Jag undrar varför du undviker att svara på mina (i#139) och andras frågor.

Du förstår nog att om du svarar så framstår du som ärligare än vad du gör om du inte svarar på dem. Eller tror du att alla dessa undringar kommer att försvinna om du bara smiter?

[Gesus]
7/11/12, 11:45 PM
#162

Tja vad är det man brukar säga;

“If it looks like shit, smells like shit, and feels like shit, you don't have to actually eat it to know it's shit.”

ru4real
7/12/12, 12:05 AM
#163

Det kan ju vara så att frågorn blir mer och mer "spetsiga" i sina framtoningar, eftersom de inte blir besvarade?

Det känns ju som frågor av denna typ aldrig får några svar, oberoende av tonen de ställs i. Eller om det beror på vem som frågar? Har man ngn form av agg emot den personen är det kanske enklare att ducka dem m mer eller mindre bra samvete…?

Ingen anklagelse åt ngt håll, snarare en stilla reflexion så här på kvällskröken i spöktimman dessutom, hahaha :)

[Gesus]
7/15/12, 11:54 PM
#164

Jag läser Per Olas bok om Anders Åkessons fysiska seans och intressant där är att tydligen säger/sa Anders Åkesson att Colin Fry var/är en "bedragare"

Undrar vad Jane säger om det, hon gick väl i Anders cirkel ellevedehetter i ett par år?

piotrr
7/16/12, 8:03 PM
#165

#131, Jane Lyzell,

> "Ectoplassma har funits i alla tider - se bara i liknelser i bilbeln så inget nytt under solen"

Vilken rad och vers tänker du på då? Eller menar du att ectoplasma är en "liknelse", hellre än ett fysiskt objekt?

> "- Indiannerna har idkat swetthydda under alla år där materialisationer är ett faktum."

Är det inte så att du inte egentligen har en aning om vad du pratar om? Är det inte det som är ett faktum istället?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
7/16/12, 8:07 PM
#166

#160, Jane Lyzell,

"Detta får bli mitt sista inlägg här inne"

Vill du att jag hjälper dig med det? Du har nämligen aldrig tidigare lyckats hålla detta när du lovat det. Detta är åtminstone tredje gången.

Jag förstår att det kan vara svårt att motstå frestelser och att hålla sina löften, även till sig själv. Om du inte kommer att svara på någon skeptikers frågor mer så kommer du förmodligen inte heller att kunna vara någon speciellt aktiv medlem i forumet. Det kanske är bäst att jag ger dig permanent skrivförbud, för att hjälpa di gpå vägen. Eller vad tror du?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
7/16/12, 11:54 PM
#167

Det jag har läst om indianer och deras traditioner, är att deras svetthyddor är till för att få kontakt med sin själ, inte för att frambinga ngra former av matrialiseringar. Det har väl aldrig varit intresserade av sådant. Snarare att få kontakt med sina förfäder, totemdjur och liknande.

Det man måste komma ihåg är att deras tro (för "religion" är helt fel uttryck här) är väldigt naiv, de tror inte på gudar som västerlandet för. De tror på förfäder, deras andar och sådant. Såvitt jag vet är det mer en tro som inte hindrade dem i deras dagliga liv, de kunde ta ansvar för sina handlingar utan att skylla på fantasigudar som tycker si och så, som det ofta är i västerländsk tro.

Så svetthyddor för att fuska fram ektoplasma är nog en tillrättalagd historia som dagens mediala klämmer in i sina egna hittepå-riter, tillsammans med alla annan allsköns tramsande och jamsande.

Annons:
[Gesus]
7/17/12, 4:03 PM
#168

Världsklass, man blir nästan religiös…

"Om man inte frågar får man ju inga svar! Det är ju därför som man skriver härFlört"

http://overnaturligt.ifokus.se/articles/4d71562eb9cb4622270669a2-transmediumskap#24

Sara D
7/19/12, 8:27 AM
#169

#167 Vänta nu, bara för att indianerna har en tro på förfädersandrar, så är de väl inte "naiva". Ok. om man säger att alla religioner är naiva, men att påstå att indianernas religion är mer naiv än de abrahamitiska religionsformerna - visar på ett väldigt kolonialt synsätt…

[Gesus]
7/19/12, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

#169 Snus är snus och strunt är strunt om ock i gyllene dosor

ru4real
7/19/12, 11:58 AM
#171

#169 för att sådana religioner kallas för naiva, inte min tolkning utan en gammal term. Antagligen naiva i den bemärkelsen att de tillber sina förfäder och inte gudar som "vi".

chik
7/19/12, 11:58 AM
#172

#122 gesus. Hur har du gjort den bilden???

Med min fantasi så ser jag en gammal …… ser inte om det är man eller kvinna..

Men Rätt stor näsa lite böjd i toppen o väldigt fårat ansikte..O Stora ögon…Buskiga ögonbryn…

Hur har du gjort???????????????????????????????????????????????

Lena.P är jag i verkliga livet.

Sara D
7/19/12, 4:42 PM
#173

#171 Nej, de kallades primitiva förut, innan man insåg att det kanske inte var så bra att skilja på religion och religion. Det kanske är det ordet du söker, men det är också väldigt kolonialt och nedsättande - anser man idag.

Sara D
7/19/12, 4:43 PM
#174

#170 Hahaha! Precis! Glad

Annons:
[Starman]
7/20/12, 11:00 AM
#175

#173

Varför är det inte bra att skilja på religion och religion? Är de alla i grunden samma sak, eller hur menar du?

Vem anser att det är "kolonialt och nedsättande" att kalla de äldre trosystemen (förfädersdyrkan) primitiva, idag?

Primitivt kan likaväl betyda ursprunglig. Det behöver inte alls innebära "enkel", "dum" eller "outvecklad" som många har fått för sig, att det enbart används som ett invektiv.

Sara D
7/20/12, 5:59 PM
#176

#173 Precis, i grunden är religionerna samma sak :)

I stort sett alla forskare som har ett objektivt och etiskt tänkande reagerar på att begreppet primitivt används i det sammanhanget, förhoppningsvis andra också.

Jo, visst KAN man använda begreppet på det viset som du menar - om man vill vara nedsättande mot dessa religioner…

piotrr
7/20/12, 7:59 PM
#177

Starman skrev: "Primitivt kan likaväl betyda ursprunglig. Det behöver inte alls innebära "enkel", "dum" eller "outvecklad" som många har fått för sig, att det enbart används som ett invektiv."

Sara D skrev: "Jo, visst KAN man använda begreppet på det viset som du menar - om man vill vara nedsättande mot dessa religioner…"

Nej, om man använder det i betydelsen ursprunglig använder man det inte nedsättande.  Det är precis den distinktionen Starman gör. Du ser inte den distinktionen heller… för att?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

blombuketten
7/20/12, 10:15 PM
#178

Jag kan heller inte se ordet naiv som nedsättande. Naiv kan man vara för att man är t ex oerfaren eller omisstänksam. Inte heller behöver ordet primitiv vara nedlåtande. Man kan leva primitivt utan att det för den skull är något nedlåtande med det.

Finns en hel del sådana där saker som liksom blivit något fult att säga, fast det inte menas så.

Frågan kan ju lika gärna ställas så här……vem är det som är nedlåtande, den som i ordet primitiv menar ursprunglig, eller den som direkt lägger ett helt annat värde i ordet?

ru4real
7/20/12, 10:28 PM
#179

#175, #178 Precis. Jag använde ordet naivt i en positiv bemärkelse i mitt första inlägg. Antagligen var jag ute och for efter "primitiv" istället, men jag har inte ngnstans använt det i ett nedvärderande el nedsättande bemärkelse.

Att en som benämner sig religionspsykolog tar det som nervärderande kanske går att tolkas, jag avstår att göra det här och nu.

[Olaf]
7/20/12, 10:30 PM
#180

#177

Det ska jag komma ihåg. Förut trodde jag att när människors tro eller kunskaper benämndes som "primitiva" att det var lite nedlåtande. Men det är det alltså inte.

Tänk så fel man kan ta.

Du verkar vara ganska primitiv Piotrr.

Och då utgår jag från att du automatiskt förstått att jag inte menar "outvecklad" utan snarare "ursprunglig" "ofördärvad".

Det är en viktig distinktion som DU säkert kan se direkt.

[Olaf]
7/20/12, 10:32 PM
#181

Blombuketten är naiv.

Och det menar jag som beröm. Vilket Blombuketten automatiskt förstår.

Annons:
[Olaf]
7/20/12, 10:34 PM
#182

ru4real är i alla högsta grad både naiv och primitiv.

ru4real
7/20/12, 10:51 PM
#183

#182 det är kul att du kommer in i diskussionen med personliga påhopp. Föga konstruktivt dock.

[Olaf]
7/20/12, 11:03 PM
#184

#183 Du säger att indianernas religion är naiv och primitiv och menar att ordvalen saknar värdeladdning i sitt sammanhang utan att orden betyder ursprunglig, enkel, oförstörd.

Jag menar detsamma om dig.

Inianernas religion är naiv och primitiv (ursprunglig)

ru4real är naiv (enkel, barnslig precis som indianernas religion)

Du ska inte känna dig förolämpad.

Indianerna ska heller inte känna sig förolämpade bara för att du menar att deras religion är naiv och primitiv.

Eller hur?

blombuketten
7/20/12, 11:04 PM
#185

#181. Oja, jag är naiv i mångt och mycket och ser inget fel i det. Helt ok. Du förstår, jag utgår inte från att naiv är något negativt (även om du nu försöker göra dig lite lustig).

ru4real
7/20/12, 11:07 PM
#186

#184 nja, godtar inte det faktiskt.

[Olaf]
7/20/12, 11:16 PM
#187

#178 "Jag kan heller inte se ordet naiv som nedsättande. Naiv kan man vara för att man är t ex oerfaren eller omisstänksam."

Konstigt det verkar lättare att kalla andra naiva och primitiva än att själv bli kallad naiv och primitiv.

Kanske inte Indianerna heller uppskattar att få höra att deras religion är naiv?

blombuketten
7/20/12, 11:32 PM
#188

#187. Läser du vad andra skriver? Eller kommenterar du bara för att liksom höras?

Eftersom du hänvisar till mitt inlägg så kan jag upplysa dig om att jag skrev

"Jag kan heller inte se ordet naiv som nedsättande. Naiv kan man vara för att man är t ex oerfaren eller omisstänksam."

och på det svarar du

"Konstigt det verkar lättare att kalla andra naiva och primitiva än att själv bli kallad naiv och primitiv."

Kan du se den felande länken här?

Du får gärna förklara hur du tänkte här. Eftersom jag inte utgår från att ALLA menar ILLA när de använder vissa uttryck, är det inte särskilt svårt (för mig) om någon kallar mig naiv och/eller primitiv. Även om någon menar att vara nedvärderande så kan jag leva med det också. Kan inte du?

"Kanske inte Indianerna heller uppskattar att få höra att deras religion är naiv?"

Eller så är de kloka nog att fundera över om det möjligen är den vite mannens/kvinnans dåliga samvete som spökar så hemskt, att de själva hittat på att orden naiv och primitiv ALLTID menas som nedvärderande. Allra helst om orden används i samband med just indianer och deras tro.

Annons:
blombuketten
7/20/12, 11:34 PM
#189

#187. Ungefär som att glassen Nogger Black skulle vara rasistiskt. Vems samvete är det som spökar där tro?

[Olaf]
7/21/12, 9:41 AM
#190

#189 Oj! Ska försöka dra mig ur den här diskussionen snabbt. Har ett liv utanför datorn.

Jag tar tillbaka.

Vi säger väl så. Att säga att ursprungsbefolkningars religioner är primitiva och/eller naiva är inte nedlåtande mot vare sig religionerna eller dom som idkar den.

piotrr
7/21/12, 1:23 PM
#191

#178, Blombukett,

> "Frågan kan ju lika gärna ställas så här……vem är det som är nedlåtande, den som i ordet primitiv menar ursprunglig, eller den som direkt lägger ett helt annat värde i ordet?"

Du kanske menade att vara helt tydlig, men för att förtydliga det ännu mer:

Om det inte var den som SA ordet som hade någon nedsättande uppfattning om ordet, så måste det givetvis vara den som HÖRDE det som har den nedsättande tanken. Den uppstår liksom inte i fria luften. Det är inte ordet själv som hittar på att det är något hemskt. Det är antingen talaren eller lyssnaren, skrivaren eller läsaren. Inget annat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
7/21/12, 1:26 PM
#192

"Naiv" betyder inte heller barnslig, och att vara barnslig är inte heller i sig något nedlåtande. Det är inte dumt att vara barnslig när man är barn, och det är inte dumt att vara barnslig när man beskriver sig själv. Naiv betyder att man är godtrogen, mycket eller lite, eller oerfaren. Det är helt naturligt att vara det om man inte har så mycket erfarenheter, om man är ung eller om man bott på samma plats i hela sitt liv. Det är ett konstaterande av faktum.

Men visst är det lustigt hur somliga tycker att orden "naiv" och "primitiv" är negativa, när ett annat ord som betyder ungefär samma sak används som om det vore superpositivt.

Ordet "naturlig".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
7/21/12, 1:31 PM
#193

#180, Olof,

Om du hade sagt att jag var naiv istället hade jag omedelbart tolkat detta som att du förstod att jag föredrar att ha ett perspektiv på nya eller okända saker som är utan fördomar, och kanske undrat lite hur jag hade lyckats ge dig detta helt korrekta intryck.

Men när du istället säger att jag är primitiv ser jag mig omkring på mina högteknologiska prylar och undrar vad sjutton du menar. Eftersom du bara skrev den meningen helt fristående "Du verkar vara ganska primitiv Piotrr" finns det liksom inget sammanhang. Om vi hade talat om bilar och cyklar (jag cyklar) hade jag kanske givit dig rätt, eftersom jag föredrar muskelkraft. Om sammanhanget istället hade varit hur vi väljer att argumentera, hade jag givit dig fel.

Problemet här är alltså att jag inte kan utgå ifrån i vilken innebörd du använde ordet. Vi har redan klarlagt att vissa deltagare tror att ordet alltid är negativt, och kanske ALLTID menar ordet negativt när de använder det. Vi har också sett att andra deltagare använder ordet med mycket större nyans än så.

Och utan mer information från dig kan jag inte veta vad du menade. Det vore därför dumt av mig att direkt utgå ifrån att du försökte vara dum. :)

DET är en viktig distinktion som jag tänker på hela tiden.

Du?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Gesus]
7/21/12, 2:03 PM
#194

Jag tycker det är jäääävligt lite Colin Fry/Lincoln, Jane lyzell, fysisk seans, trumpeter eller ectoplasma här nu…

piotrr
7/21/12, 2:07 PM
#195

Blev det något av Jane Lyzells ansats att skapa en slags legitimation för medium, eller skrev hon bara en sida på sin webbsajt och lät det bero?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
blombuketten
7/21/12, 4:37 PM
#196

#191. Ja, det var så jag menade :)

#194. Du har så rätt.

Upp till toppen
Annons: