Annons:
Etikettkryptozoologi
Läst 9972 ggr
piotrr
8/8/10, 5:49 PM

Konstigaste kryptiden?

Själv tycker jag att den mongoliska dödsmasken är det märkligaste djuret som påstås finna men aldrig har visats upp. Vilket är din favorit? Storsjöodjuret? Kraken? Storfot?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
AndersHesselbom
8/10/10, 12:13 AM
#1

Har inte storsjöodjuret visats på tv? Har inte Aftonbladet verkligen hittat något som stämmer e-x-a-k-t med alla andra observationer? Case closed! Tungan ute

AndersHesselbom
8/10/10, 12:17 AM
#2

Om man får dela med sig av något som helt seriöst kan vara den vackraste insekten på planeten, så lägger jag min röst på megalopyge opercularis.

Trilobite
8/10/10, 2:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Storfot har jag aldrig gillat. Jag är väldigt förtjust i just Kraken faktiskt, har varit det sedan liten och är fortfarande rädd för att bada i mörkt, djupt vatten.

Trilobite
8/10/10, 2:35 AM
#4

Annars är ju Leverflundran en favorit!

http://nexus.vishet.se/art1999/leverflu.htm

"Upprinnelsen till HIV är en parasit i människans tarm, leverflundran Fasciolopsis buskii"

Klass
8/10/10, 3:50 AM
#5

När jag var barn hette han Buuen, eller något liknande. Har ingen aning om vad han var eller hur han såg ut. Jag vet bara att han fick mig att undvika både älven och brunnen.

piotrr
8/10/10, 4:47 PM
#6

Jag funderade på att ta med bäckahästen och Näcken, men de är lite för antropomorfiska för att kallas kryptider… trodde jag. Men varför inte, egentligen, ta med tomtar och troll och älvor också?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
radio
8/10/10, 9:03 PM
#7

Det ska finnas något litet djur i möjligen Amzonas, som kryper in i urinröret och håller sig fast med hjälp av hullingar. Det ska alltså vara ganska litet, men grymt (jag får ont bara jag skriver om det).
Har för mig att jag läst att det skulle finnas något spår av sanning i historierna som med jämna mellanrum dyker upp i Aftonbladet och annan välrenomerad faktapress. Kanske någon annan vet mer?

Sedan har vi klassikern "skrattabborren", som enligt vissa källor helt enkelt är en "stor vattensalamander", men det påstås från vissa håll att den kommer från Plejaderna eller var det nu var. Kanske skrattabborren bara är ett vanligt djur som många tagit för magiskt eller sagoväsen?

Skrattabborre - Vattensalamander

Skrattabborre?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


killershrew
8/10/10, 10:31 PM
#8

Det finns en del "odjur" som är intressanta på så vis att deras attacker är verifierade och tillskrivs alla möjliga djur och odjur men ingen vet säkert vilket djur det egentligen handlade om som exempelvis "the Beast of Gévaudan". Någon kanske har sett "Le pacte des loups"?

piotrr
8/10/10, 11:02 PM
#9

Är inte Chupacabra lite så också, att det sägs att man har hittat kor som verkar ha dött av blodbrist när det inte finns tillräckligt många vampyrer i området för att förklara det?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

killershrew
8/10/10, 11:07 PM
#10

Jo precis, jag hade Chupacabra på lager här också.

killershrew
8/10/10, 11:24 PM
#11

Det finns ett monster i Wisconsin också, "The Beast of Bray Road", komplett med hitlåt. Så vitt jag vet har den inte lämnat några lik efter sig utan är av "bigfoot" karaktär, dvs den existerar antagligen inte alls. Kul med monster. Även som skeptiker kan man önska att åtminstone något monster kunde vara riktigt men tyvärr är man för ärlig mot sig själv för att verkligen kunna tro på det Flört

piotrr
8/10/10, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En ful fisk som troddes vara utdöd sedan flera miljoner år måste väl räknas som ett sådant där djur som man trodde var en myt, tills den upptäcktes igen 1938? :)

Tofsstjärtfiskar på svenska Wikipedia

Coelacanth på engelska Wikipedia, med bilder!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

killershrew
8/10/10, 11:37 PM
#13

Coolt, det finns hopp!

Annons:
piotrr
8/10/10, 11:41 PM
#14

killershrew: Nu får du mig att tänka på både mal-mannen (som gav upphov till en mycket snurrig film) och Jerseydemonen, båda härligt udda varelser. Den ena som en korsning mellan en nattfjäril och en människa, den andra en häst med fladdermusvingar som går på bakbenen. Riktiga chimärer, korsningar mellan allsköns djur.

Vilket leder mig vidare ännu längre, till de gamla grekernas (?) korsningar: Minotauros, hippogriffer och grip till exempel. När övergår mytologiska varelser till att vara kryptozoologiska, och vice versa? Var kanske Gripen en gång som storsjöodjuret, men blev för osannolik med tiden, för att alls bli trodd? Eller har det att göra med vilka världsdelar djuren ansågs komma ifrån?

När dog den sista människan som trodde på europeiska drakar?

Hm.

Jag översätter ur det du länkade till, Killershrew:

"I ett långt blogginlägg säger Cook att han informerade alla inblandade om att filmen var på låtsas flera veckor innan filmandet av avsnittet började, och att han visade regissören felen i filmen så att experten kunde hitta dem."

Är detta ännu ett fall av att människor väljer att tro på vad de helst vill tro, även när den som har bevisat det för dem har erkänt att det inte stämmer? Ytterligare plats för diskussion…

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

-Jon-
8/10/10, 11:54 PM
#15

10.00.

För sent för att fortfarande vara ute och festa. För tidigt för att ha börjat festa. Finns iof många småbarn som gillar den tiden.

killershrew
8/11/10, 12:00 AM
#16

Glöm inte fauner och kentaurer.

Många människor väljer nog vad de tror på helt utan rationella skäl (om inte en stark önskan kan kallas för rationell iofs). När jag var i de yngre tonåren ville jag gärna tro på allt möjligt underligt (som necronomicon efter att man sett Evil Dead exempelvis). När man blir äldre finns det två vägar att gå. Antingen är man ärlig mot sig själv och bestämmer sig för att verkligen väga bevisen innan man bestämmer sig eller också bortser man från alla bevis som motsäger det man vill tro på. Jag tror det gäller konspirationsteoretiker likaväl som woowoos.

piotrr
8/11/10, 12:02 AM
#17

När jag var liten ville jag väldigt gärna tro på telekinesi. Det vill jag fortfarande. Det enda som har förändrats är min tilltro på andra saker, och min uppfattning om omvärlden och hur den hänger ihop. Så länge jag inte visste det jag visste idag, var viljan att tro större än anledningarna att inte göra det, men viljan finns kvar.

/ Per

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
8/11/10, 12:05 AM
#18

Plockar ut några inlägg om att vilja tro, till en ny tråd. :)

/ Per

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
8/11/10, 12:10 AM
#19

#15, Jon,

Det är en märklig kryptid, jag är enig. Min hustru brukar dock läsa i någon timme strax efter denna tid, trots att hon redan krupit, men inte ännu tuppat av. Då är det nästan förståeligt, och mycket förnuftigt. :)

/ Per

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

killershrew
8/11/10, 4:15 PM
Annons:
radio
8/11/10, 4:31 PM
#21

Och Jackalopen, en kanin med horn som till och med självbaste expresidenten Reagan lyckats skjuta en av. Jackalope kallas också en av versionerna i operativsystemet Ubuntu.

Eh, behöver jag nämna lathunden? Kanske någon redan gjort det?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


piotrr
8/11/10, 9:25 PM
#22

Jag knoppade av samtalet om varför vi tror vad vi tror.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
8/11/10, 9:25 PM
#23

radio, menar du alltså att "lathund" är ett mystiskt djur? :D

Jag tycker den har sin helt naturliga förklaring.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
8/11/10, 9:46 PM
#24

#23

Orkar inte svara just nu, får se om jag gör det vid annat tillfälle :-)

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


piotrr
8/11/10, 9:47 PM
#25

Hur skulle det vara med lite kyckling? :)

/ Per

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Aviendha
8/12/10, 2:33 AM
#26

Skvadern är ju lite småmysig den med, inte alls lika läskig som storsjöodjuret eller andra otrevliga prylar så den gillade jag när jag var liten :)

[Hilo]
8/13/10, 9:29 PM
#27

#7 Det finns faktiskt ett sådant litet djur.. En fisk, som jag för tillfället glömt namnet på.. Hang tight, så ska jag kika lite på google..

Annons:
[Hilo]
8/13/10, 9:32 PM
#28

Candiru!!
Haha, jag hittade det!

Har vart två progam om denne lille mal på Discovery.
Mycket egendomlig liten sak..

Nu, min favorit måste ändå vara Kraken..
Fashinerad av havsdjur som jag är så måste jag nog stå vid det.
Djuphavsfirrar och andra otäcka odjur..

killershrew
8/13/10, 9:47 PM
#29

Vi har ju glömt hästpojken i aberdeen!

piotrr
8/14/10, 1:45 AM
#30

Djuphavet är så … givande för den som älskar sällsamma varelser eftersom de som vi vet FINNS i djuphavet ofta är tuffare och konstigare än de vi letar efter men inte ännu har hittat. :D

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Aviendha
10/22/11, 8:21 PM
#31

Väcker en gammal tråd… Men för bövelen, vi har ju glömt draken! Tyst

(vilket får mig att tänka på den där "dokumentären" (dragons; a fantasy made real) där de avhandlade drakarnas historia á la dinosauriernas tid och lade fram teorier till hur de ex. skulle kunnat spruta eld. Underhållande om inte annat :P)

[TristanChi]
10/22/11, 11:23 PM
#32

Den konstigaste är väl ändå att det bara tog 19 dygn för Evert Bengtsson att kravla från Skåne-Tranås till Everöd.

warzon
10/23/11, 12:34 PM
#33

Min morfar pratar övertygat om att det finns "klätterabborre", en abborre som kan klättra upp i träd….. Någon som hört detsamma ?

Aviendha
10/23/11, 7:05 PM
#34

#33 Det finns ett familjenamn som är just klätterfisk, det är en grupp labyrintfiskar vilka tillhör abborrartade fiskar. Namnet kommer av att de kan "klättra" ur vattnet och åla sig en liten bit till nästa pöl då dessa fiskar lever i områden där de riskerar att bli fast i en minskande vattensamling. Då kan det ju vara bra att kunna ta sig därifrån om det behövs.

Däremot är det ju inte samma sak som en abborre i en tall :P Låter som en gammal skröna.

Annons:
piotrr
10/24/11, 8:27 PM
#35

Så det är inte skrattabborren då? Det är en slags vattensalamander, inte en fisk alls alltså.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
10/24/11, 10:50 PM
#36

Men vad har den så jäkla roligt åt då?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
10/25/11, 8:32 AM
#37

Inget""

O om det nu mot förmodan skulle finnas något någonstans så är jag glad om jag bor långt bort..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Upp till toppen
Annons: